header.home link

Vandemoortele zet Alpro in de etalage

17 januari 2009
De voedingsgroep Vandemoortele is de verkoop van zijn sterdivisie Alpro aan het voorbereiden. In paniek rakende bankiers dwingen het bedrijf om drastische stappen te overwegen. Dat schrijft De Standaard. Vandemoortele staat onder grote druk van zijn bankiers om zijn schulden, zowat 500 miljoen euro, substantieel terug te dringen. De groep kocht vorig jaar de Franse bakkerijgroep Panavi tegen een zeer hoge prijs en betaalde met bankkredieten. De herfinanciering van die leningen speelt de groep parten.
Lees meer over:

De voedingsgroep Vandemoortele is de verkoop van zijn sterdivisie Alpro aan het voorbereiden. In paniek rakende bankiers dwingen het bedrijf om drastische stappen te overwegen. Dat schrijft De Standaard. Vandemoortele staat onder grote druk van zijn bankiers om zijn schulden substantieel terug te dringen.

De groep kocht vorig jaar de Franse bakkerijgroep Panavi tegen een zeer hoge prijs en betaalde met bankkredieten. De herfinanciering van die leningen speelt de groep parten. Vandemoortele werkt al sinds vorige zomer aan een kapitaalverhoging, maar de gesprekken lopen moeilijk als gevolg van de tegenvallende ontwikkeling bij Panavi en de crash op de financiële markten. Een van de pijnpunten zijn de schulden. Zelfs als er 100 miljoen euro opgehaald wordt, blijft het schuldenprobleem omvangrijk. 

Er is weinig ruimte voor bijkomende tegenslagen en dat zet Vandemoortele aan om Alpro in de strijd te gooien. In een persbericht geeft het bedrijf toe dat het zich wil concentreren op enerzijds diepgevroren bakkerijproducten en anderzijds margarines en vetten. Samen zijn die activiteiten goed voor tachtig procent van de bedrijfsomzet. Vandemoortele staat traditioneel sterk in deze segmenten en wil daar zijn verdere Europese expansie realiseren.

"De verkoop van Alpro en de lopende kapitaalverhoging zullen de nodige middelen aanbrengen om de expansie in 'Bakery' en 'Lipids' voort te zetten. Dankzij de recente overname van Panavi, Frans marktleider in diepgevroren bakkerijproducten, behoort Vandemoortele tot de Europese top in dit marktsegment, dat een jaarlijkse groei kent van meer dan 5 procent. Ook in margarines en vetten werkt Vandemoortele aan een verdere versterking van zijn leidende positie", zo verluidt.

Alpro is volgens de groep Europese marktleider in sojaproducten en heeft een sterke en rendabele groei gekend in de laatste zeven jaren, met zijn merken Alpro Soya en Provamel.  Alpro beantwoordt aan twee fundamentele voedingstrends, met name gezondheid en duurzaam ondernemen. Vandemoortele wil, met de afsplitsing van zijn soja-activiteiten, Alpro in staat stellen zijn succesvolle groei van de laatste jaren voort te zetten onder sterke externe vleugels.

De groep Vandemoortele realiseerde in 2008 een omzet van ongeveer 1,2 miljard euro met 5.600 medewerkers in 12 Europese landen. De Bakery en Lipids-activiteiten zijn samen goed voor ca 950 miljoen euro omzet met 4.800 medewerkers. Alpro heeft een omzet van ca 260 miljoen euro en stelt 840 werknemers tewerk.

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek