Unilever gaat diepvriesactiviteiten verkopen
nieuwsUnilever maakte ook bekend de diepvriesactiviteiten (Bird's Eye en Iglo) te verkopen, met uitzondering van die in Italië. Diepvries is er de grootste activiteit van Unilever en wordt "om strategische redenen" aangehouden. Diepvries slaagt er al jaren niet in te groeien. Over 2005 daalde de omzet ondanks nieuwe reclamecampagnes en producten met 4,5 procent. "Ondanks onze pogingen te innoveren zijn wij er niet in geslaagd buiten Italië meer waarde in die categorie te creëren", zei algemeen directeur Cescau.
De diepvriespoot van Unilever had in 2005 een omzet van 2 miljard euro en is actief in elf Europese landen plus de Verenigde Staten. Er werken 4.500 mensen, van wie duizend in Italië. Volgens Cescau is er nog niet gesproken met potentiële kopers. Hij wilde niet zeggen of de divisie in stukken of als geheel wordt verkocht.
De autonome omzetgroei verbeterde zich kwartaal op kwartaal tot ruim 5 procent in het vierde kwartaal. De gemiddelde autonome omzettoename kwam uit op 3,1 procent. De groei was vooral te danken aan hogere marketinguitgaven (500 miljoen euro meer) en forse valutarugwind uit de VS en Latijns-Amerika. West-Europa blijft een zorgenkindje met dalende omzetten in Frankrijk, Duitsland en Engeland.
De nettowinst klom met 21 procent naar 3,5 miljard euro. De fors toegenomen grondstof- en energieprijzen werden meer dan gecompenseerd door kostenbesparingen.
Bron: De Tijd