header.home link

Thuisverbruik eieren boomt in 2020

24 juni 2021

Covid-19 heeft een enorme impact op de thuisverbruikcijfers. We moesten in ons kot blijven en de kook- en bakwoede sloeg toe, waardoor het thuisverbruik van eieren, een basisingrediënt in de keuken, steeg van 72 stuks per capita in 2019 naar 81 stuks in 2020 (+13%). “In besteding gaat het om een stijging met 14 procent namelijk van 13,31 euro per capita naar 15,21 euro”, weet VLAM.

Lees meer over:
ei-eieren-keuken-koken-1280

Het coronavirus heeft een grote maar tijdelijke impact op waar we eten en kopen. Door de coronamaatregelen, zoals het sluiten van de horeca, het annuleren van events en het aanbevolen thuiswerk, ging het thuisverbruik van verse voeding de hoogte in ten koste van consumpties buitenshuis. In 2020 werd negen procent meer verse voeding voor thuisverbruik aangekocht dan het jaar voordien.

Stabiele eierprijs

Ook het thuisverbruik van eieren schoot de hoogte in, met een meerverkoop van 13 procent tot gevolg. De gemiddelde eierprijs bleef wel stabiel op 0,19 euro per stuk. Een scharreleitje is het goedkoopst (0,15 euro per stuk) en het bio-eitje het duurst (0,31 euro per stuk). Eieren van kippen met vrije uitloop stegen met 1 cent in prijs tot 0,25 euro per stuk.

Het percentage kopende gezinnen blijft stabiel op een hoog niveau (92%), terwijl de aankoopfrequentie in 2020 steeg naar gemiddeld 16 keer per jaar. “De laatste jaren is er een verschuiving merkbaar van kopers van eieren van kippen met een vrije uitloop naar bio”, klinkt het bij VLAM. “Het aantal kopers van bio-eieren bedraagt nu 38 procent.”

0

van de eierverkoop zijn scharreleieren

0

van de eierverkoop zijn eieren van kippen met vrije uitloop

0

van de eierverkoop zijn biologische eieren

Scharrelei blijft de standaard

Met 67 procent blijft het scharrelei veruit de standaard. Deze staan in voor meer dan de helft van de omzet. De eieren van kippen met vrije uitloop vormen de tweede belangrijkste categorie, met een volumeaandeel van 19 procent. Het biosegment vertegenwoordigt 11 procent van het aantal verkochte eieren en 18 procent van de omzet. Op lange termijn zit de verkoop van bio-eieren in de lift.

Hard discount wint terrein

Op het vlak van de distributie blijven de hypermarkten en de klassieke supermarkten inclusief Colruyt, het belangrijkste kanaal met 46 procent marktaandeel. Hard discount (Aldi en Lidl) is het tweede belangrijkste aankoopkanaal voor verse schaaleieren in ons land. “Met een marktaandeel van 32 procent won dit kanaal terrein in 2020, maar blijft het onder het niveau van het topjaar 2015”, aldus VLAM. De buurtsupermarkten zijn met een aandeel van 14 procent het derde belangrijkste aankoopkanaal voor eieren. De hoevewinkel (2%) en de ‘overige’ kanalen (6%) met onder andere de openbare markt en de speciaalzaken zijn kleinere kanalen.  

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek