Streekidentiteit Dijleland krijgt zetje van provincie
nieuwsDe provincie Vlaams-Brabant onderneemt nieuwe acties om de streekidentiteit van het Dijleland verder uit te bouwen en te ontwikkelen. Zo start het provinciebestuur samen met vzw Streekproducten Vlaams-Brabant en het Steunpunt Hoeveproducten van KVLV twee plattelandsprojecten op: ‘Hoeve proeven’ om vraag en aanbod in de korte keten beter op elkaar af te stemmen en ‘Pop-up een hoeve’ waarbij een hoeve wordt omgetoverd in een restaurant en buurtbewoners kunnen smullen van een lokaal menu. Verder wordt de wedstrijd ‘Win een dagje druif met 10 vrienden’ gelanceerd om de Vlaams-Brabantse tafeldruif te promoten. De zestien gemeenten uit het Dijleland gaan ook meer samenwerken om hun streek op de kaart te zetten.
Het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling keurde twee Vlaams-Brabantse projecten goed. ‘De projecten ‘Hoeve proeven’ en ‘Pop-up een hoeve’ spelen in op de beleving van het platteland met respect voor de streekidentiteit. “Hiermee kunnen we het Dijleland nog meer op de kaart zetten”, zegt Monique Swinnen, gedeputeerde voor plattelandsbeleid en streekproducten. Voor het eerste project rekent de provincie op het Steunpunt Hoeveproducten van KVLV om vraag en aanbod in de korte keten in kaart te brengen. Welke hoeveproducenten zijn er reeds actief in het Dijleland? Op welke consumentenbehoeften kunnen zij nog beter inspelen? Wat zijn precies de noden van de klanten? Dat zijn allemaal vragen die zich in het kader van dit project stellen.
Bedoeling van ‘Hoeve proeven’ is niet alleen om kennis te vergaren waar de plaatselijke hoeveproducenten een volgende stap mee kunnen zetten maar ook om een methodiek te ontwikkelen die elders op een korte keten toegepast kan worden. “En we willen de consument prikkelen om lokaal zijn voedingsaankopen te doen”, laat gedeputeerde Swinnen optekenen. Heel concreet wordt daarbij gedacht aan de organisatie van twee boerenmarkten in het Dijleland, maar het is mogelijk dat zich in de loop van het project andere interessante denkpistes aandienen om de verkoop van hoeveproducten logistiek te ondersteunen.
Met Pop-Up een Hoeve organiseert de vzw Streekproducten Vlaams-Brabant in het Dijleland vijf belevingsdagen. Vzw-voorzitter Paul Vleminckx geeft meer uitleg: “Een unieke hoeve wordt omgetoverd tot een tijdelijk belevingsrestaurant, waar de culinaire ambassadeur Jeroen De Pauw een heerlijk lokaal menu aanbiedt met hoeveproducten. De producenten worden telkens in de kijker gezet. Enkel de inwoners uit de gemeente en omliggende gemeenten kunnen zich inschrijven. De inwoners die niet kunnen genieten van ‘Pop-up een hoeve’, kunnen wel van de heerlijke smaken thuis genieten aan de hand van kant-en-klare maaltijden.”
Het Dijleland is ook de streek van twee Europees erkende streekproducten, met name de Vlaams-Brabantse tafeldruif en het Brussels grondwitloof. Om de campagne ‘150 zoete zomers’ mee te ondersteunen, heeft de vzw Streekproducten Vlaams-Brabant een wedstrijd uitgewerkt: ‘win een dagje druif met 10 vrienden’. Aan de online wedstrijd kan je via Facebook deelnemen. De winnaar mag zich samen met negen vrienden verheugen op een leuke uitstap (ter waarde van 1.500 euro!) die begint met een ontbijt bij de hippodroom, een fietstocht doorheen de druivenstreek onder begeleiding van een gids, een picknick met streekproducten, tafeldruiven ontdekken en proeven, een diner in een druivenserre, enz.
Beeld: provincie Vlaams-Brabant