nieuws

Reorganisatie Tiense Suiker kost 49 jobs

nieuws
De Tiense Suikerraffinaderij spitst zich voortaan toe op harde en light klontjes, cassonade en één-kiloverpakkingen. Andere producten worden niet meer in de fabriek geproduceerd, maar elders aangekocht. Dat komt door grondige wijzigingen in de verpakkingsafdeling, waar het aantal jobs daalt van 107 naar 58. De druk om de exclusiviteit in warenhuizen te garanderen en de toenemende concurrentie spelen een belangrijke rol. Het verbruik in de huishoudelijke sector neemt jaarlijks met drie procent af omwille van het negatieve imago rond suiker.
16 februari 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:56
De Tiense Suikerraffinaderij spitst zich voortaan toe op harde en light klontjes, cassonade en één-kiloverpakkingen. Andere producten worden niet meer in de fabriek geproduceerd, maar elders aangekocht. Dat komt door grondige wijzigingen in de verpakkingsafdeling, waar het aantal jobs daalt van 107 naar 58. De druk om de exclusiviteit in warenhuizen te garanderen en de toenemende concurrentie spelen een belangrijke rol. Het verbruik in de huishoudelijke sector neemt jaarlijks met drie procent af omwille van het negatieve imago rond suiker.

Ooit telde België 176 suikerfabrieken. Nu zijn er nog vijf, waarvan drie van Tiense Suiker. De raffinaderij staat vandaag voor een grote uitdaging. Europa wil de prijzen van de suiker de komende vier jaar doen dalen met 36 procent. In plaats van de huidige 600 euro per ton wil men komen tot 400 euro per ton. Voor de bietplanter betekent dat een prijsverlaging van 44 naar 26 euro per ton. En dat terwijl de kosten steeds stijgen. "Die moeten we dus naar beneden krijgen", concludeert directeur Dirk Ruytings.

"De klontjes, zowel de harde als de lightversie, zijn de sterkte van Tienen. Die lijnen breiden we uit, zowel op Belgisch als op internationaal vlak", vervolgt directeur Ruytings. "Over de zachte klontjes trekken we een kruis. De jaarlijks achtduizend ton, waarvan zesduizend voor de Nederlandse markt en de rest voor België, was juist genoeg om de kosten te dekken. We kopen die producten voortaan bij een Franse dochter van Sudzücker. Verder blijven alle één-kiloverpakkingen en de cassonadeproductie behouden. De bloemsuiker verdwijnt. De investering in machines loonde niet en Sudzücker zit met een overcapaciteit".

In drie jaar wordt 14 miljoen euro in de verpakkingsafdeling geïnvesteerd. De nieuwe harde-klontjeslijn is al opgestart en de lightlijn zit in haar opstartfase. Binnen enkele maanden begint Tiense Suiker klontjes te maken voor de Duitse markt. In de cassonade en één-kilozakjes wordt volgend jaar geïnvesteerd. De voorbije jaren werd ook hard gewerkt aan de interne reorganisatie. "In 2003 werkten we met drie onafhankelijke afdelingen die weinig met elkaar te maken hadden", vertelt Ruytings. "Nu hebben we een functionele organisatie, waar verantwoordelijkheden worden gedeeld".

Het consultbedrijf Stanwick begeleidde de raffinaderij in haar analyse en acties. "Het belangrijkste is dat er een managementteam in het leven is geroepen dat zelf de touwtjes in handen neemt en niet wacht op strategieën van Sudzücker", vertelt marketingmanager Karine Roothooft. "Dit getuigt van durf en geeft de huidige werknemers jobzekerheid". Vandaag werken in de Tiense vestiging nog 130 mensen.

Bron: Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek