Rechtvanbijdeboer.be is de etalage van de korte keten

nieuws
Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) wijst boeren en burgers die voedsel verkopen en kopen via de korte keten op de vernieuwde website Rechtvanbijdeboer.be. Via dit online platform wordt de korte keten inzichtelijk gemaakt voor de consument door alle verkooppunten in Vlaanderen en Brussel op één centrale plek te verzamelen. Momenteel zijn er 747 bedrijven geregistreerd die samen 1.457 verkooppunten uitbaten en hun aantal stijgt nog. Met een druk op de knop vindt een consument die belang hecht aan de lokale herkomst van zijn voeding de verkooppunten in zijn regio. Vorig jaar kocht één op de vijf Vlamingen voedingswaren rechtstreeks van de producent.
29 augustus 2016  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:29
Lees meer over:

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) wijst boeren en burgers die voedsel verkopen en kopen via de korte keten op de vernieuwde website Rechtvanbijdeboer.be. Via dit online platform wordt de korte keten inzichtelijk gemaakt voor de consument door alle verkooppunten in Vlaanderen en Brussel op één centrale plek te verzamelen. Momenteel zijn er 747 bedrijven geregistreerd die samen 1.457 verkooppunten uitbaten en hun aantal stijgt nog. Met een druk op de knop vindt een consument die belang hecht aan de lokale herkomst van zijn voeding de verkooppunten in zijn regio. Vorig jaar kocht één op de vijf Vlamingen voedingswaren rechtstreeks van de producent.

De Vlaming is fan van voedingswaren recht van bij de boer. Hoevewinkels, boerenmarkten, voedselteams en andere exponenten van de korte keten zijn in Vlaanderen duidelijk populairder dan in Wallonië. In 2015 steeg de rechtstreekse verkoop in onze regio met 2,6 procent, en deed één Vlaming op vijf al eens een aankoop in de korte keten. Vooral fruit, groenten en aardappelen zijn populair, maar ook vlees en zuivel worden regelmatig gekocht.

“De groeiende interesse voor rechtstreekse aankopen drijft op sterke voorkeuren van de klant”, klinkt het bij VLAM. “Om te beginnen speelt het directe contact met de boer een grote rol. Daarnaast is versheid ontzettend belangrijk. Tel daarbij de meerwaardebeleving die klanten ervaren en je krijgt een ferme drietrapsraket voor succes.” Volgens de promotor van Vlaamse land- en tuinbouwproducten speelt ook de scherpe prijs van rechtstreekse verkoop een rol. Daarnaast is het ecologisch aspect voor veel consumenten doorslaggevend.

Niet alleen de klant, maar ook de producenten zelf zijn gewonnen voor verkoop via de korte keten. De prijzen zijn eerlijk. Het is een nieuwe bron van inkomsten. Ook kleinere bedrijven krijgen een kans. Het systeem is eenvoudig en transparant, en bovendien krijgen de producenten door het directe contact met de klant de kans hun beroepstrots en expertise te tonen.

Met de website Rechtvanbijdeboer.be geeft VLAM de korte keten een duw in de rug. Online kunnen consumenten met enkele muisklikken de hoevewinkel of boerenmarkt in hun buurt vinden, of in contact komen met een voedselteam. Ook de coördinaten van aardappel-, zuivel- en andere automaten vind je er op terug, evenals de producenten die groente- en vleesabonnementen aanbieden. De vernieuwing van de website betreft een frisse lay-out, een betere zoekmachine, de toevoeging van een kalender met seizoensproducten en een activiteitenkalender van de producenten.

Meer info: Rechtvanbijdeboer.be

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek