Vier Antwerpse landbouwbedrijven storten zich op zakelijk toerisme
nieuwsVier Antwerpse bedrijven willen met zakelijk toerisme een verdienmodel toevoegen aan hun bedrijfsvoering. Zij namen het voorbije jaar deel aan het project MICE, een afkorting voor meetings, incentives, congressen en events. Het gaat om een project van Toerisme Zuidrand, een streekvereniging van de gemeenten in het zuiden van Antwerpen, dat hiermee de regio aantrekkelijk wil maken voor bijvoorbeeld teambuildingevents.
In belevingsboerderij De Zoerderij in Mortsel vond de eindpresentatie van het project ‘MICE op het veld’ plaats. Daarmee zet de regio Zuidrand een volgende stap in haar ambitie om uit te groeien tot een aantrekkelijke bestemming voor MICE-toerisme.
Aan het project, dat steun kreeg van de provincie Antwerpen, namen vier bedrijven deel: De Zoerderij, CSA Grondsmaak, Het Groentenhofke en Voedselbos Bosgrond. Zij willen hun boerderij of landbouwbedrijf openstellen voor zakelijke activiteiten: van vergaderingen in het groen en workshops op de boerderij tot teambuildings, proeverijen en bedrijfsevenementen in een landelijke setting. In samenwerking met Boerenbond kregen de vier deelnemende bedrijven gerichte begeleiding en inspiratie om hun aanbod te ontwikkelen en praktisch te organiseren.
Inspiratietrip naar Nederland
Binnen het project gingen de deelnemende bedrijven onder meer op inspiratiereis naar Nederland en bezochten er bedrijven die landbouw of tuinbouw combineren met beleving, educatie en zakelijk toerisme. Zo bezochten zij onder andere Porcus Campus, een agrarisch belevings- en kenniscentrum rond varkens en voedselherkomst met 16 varkensrassen. Bezoekers kunnen er logeren met zicht op de varkens.
Elke Lambert van beleefboerderij De Zoerderij heeft veel opgestoken van het project en de trip naar Nederland bracht haar op meerdere ideeën. “Zo hebben we een bedrijf bezocht dat pizza’s bakt op een open vuur. Dat willen wij ook gaan doen. Op deze manier kunnen we groenten uit eigen tuin verwerken in pizza’s en een extra dimensie toevoegen aan onze workshops en teambuildingevents.”
Door landbouwbedrijven open te stellen voor zakelijke ontmoetingen, teambuildings en workshops op het veld ontstaat er een waardevolle kruisbestuiving
De Zoerderij faciliteerde al langer vergaderingen en teambuildingevents voor bedrijven, maar met een subsidie van Toerisme Zuidrand hebben ze een bescheiden serre kunnen toevoegen aan hun bedrijf. “Hierdoor kunnen we onze groententuin betrekken bij onze workshops en mensen nog dichter bij de natuur brengen”, klinkt het.
De groentetuin van De Zoerderij was aanvankelijk bedoeld om de dieren op de belevingsboerderij te voederen, maar het bedrijf is inmiddels een samenwerking aangegaan met de Colruytwinkel in Kontich. “Wij krijgen de groenteresten uit de supermarkt om onze dieren te voeren en kunnen zo de groentetuin inzetten voor professioneel gebruik.”
Extra verdienmodel voor landbouwbedrijven
Patrick Pasgang, die vanuit Boerenbond begeleiding voorzag en informeerde over onder andere wetgeving en marketing, is enthousiast dat de deelnemende bedrijven meteen met praktische zaken aan de slag gaan. “Steeds meer landbouwers zoeken naar manieren om hun activiteiten te verbreden. Door hun bedrijven open te stellen voor zakelijke ontmoetingen, teambuildings en workshops op het veld, ontstaat er een waardevolle kruisbestuiving: bedrijven vinden rust en inspiratie in het groen, terwijl landbouwers een bijkomende economische pijler kunnen uitbouwen.”
Bron: Eigen berichtgeving