Numico raakt na 111 jaar zelfstandigheid kwijt
nieuwsIn 1896 begint de geschiedenis van Numico. Martinus van der Hagen, oprichter van de Stoomzuivelfabriek in Zegwaard (bij Zoetermeer), krijgt het alleenrecht om volgens de zogenoemde Backhausmethode zuigelingenvoeding te maken uit melk. Opererend onder de naam Nutricia brengt het bedrijf tal van voedingsproducten voor baby's op de markt. In 1946 introduceerde het bedrijf de fameuze groentemaaltijden van het merk Olvarit.
Nutricia krijgt in 1966 een notering aan de effectenbeurs in Amsterdam en verwerft in 1997 het predikaat 'Koninklijk'. Een jaar later verandert het bedrijf zijn naam in Koninklijke Numico om een duidelijk onderscheid te kunnen maken tussen de beursgenoteerde onderneming en de dochterbedrijven. Het bedrijf floreert in de jaren negentig en doet tal van overnames. Dan laat Numico onder leiding van de toenmalige topman Hans van der Wielen zijn oog vallen op de dan veelbelovende vitaminemarkt. Het telt in 1999 en 2000 in totaal 4 miljard euro neer voor twee Amerikaanse vitaminefabrikanten. De ambities blijken een maatje te groot voor het babyvoedingsmiddelenbedrijf, want in 2003 doet Numico de twee bedrijven alweer van de hand. De verkoopsom bedraagt slechts 1 miljard euro.
Van der Wielen is dan al opgevolgd door Jan Brennink. Volgens analisten is Brennink een 'zakelijke wonderboy' en - een saillant detail - eerder was hij werkzaam bij Danone, het bedrijf dat Numico nu overneemt. Hij reorganiseert Numico, stoot de vitaminebedrijven af en richt zich op de divisies babyvoeding en de klinische voeding, de takken waarin Numico groot is geworden. De aanpak blijkt succesvol. Met overnames in Finland, Italië en met name in Azië is Numico weer uitgegroeid tot een winstgevend bedrijf.
Bij de presentatie van de jaarcijfers voor 2006 bleek dat de Aziatische activiteiten goed zijn voor 14 procent van de omzet. Vorig jaar zag het bedrijf de inkomsten met bijna 32 procent stijgen tot 2,62 miljard euro. Het wordt steeds duidelijker dat het belang van de Nederlandse activiteiten verder afzakt. Nederland is qua omzet goed voor de nummer zeven -of acht- positie en zal verder afzakken, omdat Numico in opkomende economieën veel meer groei laat zien. Met babyvoeding verwacht het concern in Azië en Oost-Europa een omzetgroei van meer dan 15 procent te kunnen behalen, terwijl West-Europa met 5 tot 7 procent achterblijft.
Ook de introductie van maaltijdpotjes en graanproducten als Bambix kan de verkoop in Azië verder ontwikkelen. Het is nog niet bekend of Numico deze producten na de overname op de Aziatische markt gaat brengen, evenmin wanneer dit dan zou gebeuren. (KS)
Meer informatie: Jaarverslag 2006
Bron: Belga/De Tijd