Noten, vis en wild helpen alzheimer weg te houden
nieuwsWie veel noten, vis en wild eet en zuinig is met rood vlees en boter, loopt minder kans op één van de ernstigste kwalen van deze tijd, de ziekte van alzheimer. Dat zou kunnen wijzen op een verband tussen de ziekte van alzheimer en het nuttigen van onverzadigde vetzuren en vitamine E. Dat blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek dat gepubliceerd werd in het tijdschrift Archives of Neurology.
Vorsers van de New Yorkse Columbia Universiteit onderzochten 2.000 gepensioneerden. Ze ontdekten dat degenen die af te rekenen krijgen met dementie in de meeste gevallen veel zuivelproducten aten die veel vet bevatten. Ook wie een voorliefde heeft voor rood vlees, liep een groter risico dan mensen bij wie er veel vis, wild, noten, tomaten, fruit en zelfs slasaus op tafel kwam. Daarom gaan de onderzoekers er van uit dat de kans op de ziekte van alzheimer wellicht kleiner wordt naarmate men meer onverzadigde vetzuren en vitamine E eet.
Volgens de directeur van het Britse Alzheimer Research Fonds onderstreept de nieuwe studie nogmaals het belang van lifestyle-factoren bij deze ziekte. "Als we onze leefgewoonten aanpassen naarmate we ouder worden - door veel te bewegen, op onze voeding te letten en een actief sociaal leven te leiden - kunnen we de kans op deze ziekte verkleinen. Maar helaas kunnen we het risico dat we dement worden, nooit helemaal wegnemen”.
Bron: Belga