Nieuw varkenslabel Delhaize is "Beter voor iedereen"
nieuws“Als de varkens beter eten, dan eet de consument ook beter”. Met die leuze lanceerde Delhaize vorige week haar nieuwe Beter voor iedereen-label voor varkensvlees afkomstig van dieren die een plantaardig dieet op basis van omega-3 kregen. De meerkost die het speciale voedsel met zich meebrengt, wordt door de keten rechtstreeks aan de telers terugbetaald. Zo investeerde Delhaize reeds 200 miljoen euro in de sector. De keten liet bovendien ook weten haar prijzen voor varkensvlees te bevriezen om extra steun te bieden. Het nieuwe label kreeg tijdens de voorstelling op een varkensbedrijf in Varsenare alvast de goedkeuring van minister van Landbouw Joke Schauvliege.
Warenhuisketen Delhaize lanceerde eind vorige week haar nieuwe varkenslabel “Beter voor iedereen”. Voortaan verkoopt de keten enkel nog varkensvlees van dieren die gevoederd werden met een plantaardige menu, rijk aan omega-3 vetzuren, wat tot gezonder vlees voor de consument leidt. Bovendien financiert de keten het duurdere voedsel, zodat de kwekers niet zelf hoeven te investeren. Zo zou het label zowel de varkens als de varkensboeren en de consument ten goede komen.
Voor de wetenschappelijke ondersteuning van het nieuwe label werkt de retailer samen met de Healthy Farming Association (HFA), de internationale tak van de Franse organisatie Blue-Blanc-Cœur, een vereniging van wetenschappers en experts uit de sector die in 2000 werd opgericht. Die vereniging deed al langer inspanningen om de voedingswaarde van dierlijke producten te verbeteren door hun voeder aan te passen door onder andere soja en maïs te vervangen door lijnzaad, dat van nature rijk is aan omega-3.
Patty Annick, geneeskundig coördinator bij het HFA, verklaart dat de Westerse bevolking vaak slechts 0,5 gram omega-3 per dag opneemt, terwijl 2,2 gram de norm is. “We zijn dan ook verheugd dat we dankzij de samenwerking met Delhaize een platform krijgen om een veel groter publiek te bereiken”. Tim Lammens, verantwoordelijke voor kwaliteit en voedselveiligheid bij Delhaize, voegt daaraan toe dat in datzelfde opzicht ook de keuze voor varkensvlees logisch is, omdat het geen nicheproduct is maar deel uitmaakt van een dagelijks gezond menu.
Het aangepaste voedsel betekent voor de kweker een extra kost van 2,59 euro per varken. Die krijgt hij volledig terugbetaald van de warenhuisketen, plus nog 1 euro extra per dier met het Beter voor iedereen-label. Toch zal de retailer die prijs niet doorrekenen aan de klanten. Op die manier investeert Delhaize jaarlijks 200 miljoen euro in de sector. “Dat betekent uiteraard dat ons product wel rendabel moet zijn om die investering terug te verdienen”, vertelt aankoopdirecteur Mark Verleye.
Die rendabiliteit plant de retailer te bereiken door een efficiëntere versnijding van het karkas en door een hervalorisatie van stukken vlees die nu minder vaak over de toonbank gaan, zoals gebraad. “Daarbovenop moet ook het verhaal van gezonde voeding de consument overhalen het product te kopen, al is het niet evident dat verhaal te vertellen in een concept van zelfbediening”, verduidelijkt Verleye.
Vandaag zijn al 47 kwekers overgeschakeld of aan de overschakeling bezig. In totaal goed voor 300.000 varkens per jaar. Reeds negen veevoederfabrikanten voorzien varkenshouders van aangepast voedsel: Danis, Ostyn, Biervliet, Decadt, Depre, Baerts, Cibius, Aveve, Danis, Vanden Avenne, For Farmers, Seurynck. Ook de vereniging voor veevoederfabrikanten BEMEFA is lid. “Elke veevoederfabrikant is welkom om ons te versterken, grootte speelt daarbij geen belang”, aldus Delhaize.
Bij de telers klinkt tevredenheid. Varkenskweker Patrick Rabaeys vindt het vooral een grote plus dat de link tussen producent en consument met dit initiatief korter wordt. “Vroeger leverde ik aan het slachthuis, en naar waar het vlees daarna ging wist ik toen niet. Vlees was anoniem. Met het label wordt het voor de consument veel duidelijker waar zijn voedsel vandaan komt”.
Minister van Landbouw Joke Schauvliege gaf tijdens de officiële voorstelling het project alvast een pluim en benadrukte dat zij als minister van landbouw, ook een minister van voedsel wilt zijn. Daarbij wil ze er aandacht aan schenken dat producenten een eerlijke prijs krijgen en dat ons voedsel van topkwaliteit is. “Dit initiatief toont dat iedere schakel in de keten, ook de retailer, kan bijdragen tot innovaties die leiden tot gezonde, duurzame en eerlijk producten”, besloot ze.
In een reactie laat ook Boerenbondvoorzitter Piet Vanthemsche weten zeer tevreden te zijn met het “innovatieve concept”. "Het is goed doordacht. Enerzijds wordt de sector gesteund, anderzijds is er een mooie consumentenboodschap die aan gezondheid wordt gelinkt. Dit lijkt een win-winsituatie", aldus Vanthemsche. "We zijn blij dat de race naar goedkoper veranderd is in een race naar beter en gezonder. Dit is duidelijk geen 'business as usual', maar een vernieuwende aanpak om dit kwaliteitsproduct in de markt te zetten".
Delhaize liet ook weten haar inkoopprijzen voor varkensvlees te bevriezen “om de varkensboeren in deze moeilijke tijden te ondersteunen”.
Meer info: Healthy Farming Association