Nederlandse onderzoekers bewijzen gevaar acrylamide
nieuwsZweedse onderzoekers ontdekten vijf jaar geleden bij toeval dat er acrylamide zit in gebakken voeding waarin meel en suiker zijn verwerkt. Onderzoekers van de universiteit van Maastricht, de Nederlandse voedselinspectie en de onderzoeksorganisatie TNO hebben nu uit bevolkingsonderzoek geconcludeerd dat vrouwen die veel acrylamide eten hun kans op eierstok- en baarmoederkans verdubbelen, van ongeveer 1,5 naar 3 procent. Met borstkanker was er geen verband, rapporteren de onderzoekers in het vakblad Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention.
De vorsers gaan nu bekijken of ook tumoren van nier, (slok)darm, maag, blaas, prostaat en long vaker voorkomen bij mensen die veel friet, chips of ander acrylamidebevattend voedsel eten. In veel landen zijn de overheid en de voedingsindustrie uit voorzorg gaan kijken of het gehalte acrylamide in voedsel teruggedrongen kan worden. Eerder dit jaar meldde de Gentse docent Voedselveiligheid en Voedselkwaliteit Bruno De Meulenaer dat in frieten en chips van Belgische producenten beduidend minder kankerverwekkende stoffen zitten dan vijf jaar geleden.(KS)
Meer informatie: A Prospective Study of Dietary Acrylamide Intake and the Risk of Endometrial, Ovarian, and Breast Cancer
Bron: Het Nieuwsblad</i>