Nederlandse minister versoepelde stikstofregels voor Schiphol

nieuws

De Nederlandse minister van Natuur en Stikstof, Christianne van der Wal (VVD) heeft ondanks een negatief advies van haar hoogste stikstofambtenaar de stikstofregels voor Schiphol afgezwakt. De luchthaven kon hierdoor in september makkelijker een natuurvergunning krijgen. Dit blijkt uit interne stukken van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) die zijn vrijgegeven op vraag van milieuorganisatie MOB.

30 april 2024 Griet Lemaire
Lees meer over:
schiphol vliegtuig terminal

Van gedoogbeleid naar versoepeling

Van oktober 2020 tot september 2023 was Schiphol niet in orde met de geldende wetgeving omdat het geen natuurvergunning had. In die periode voldeed de Nederlandse luchthaven niet aan de stikstofregels en werkte ze in feite illegaal, maar er was sprake van een gedoogconstructie. Deze situatie kan slechts tijdelijk aangehouden worden. Als de natuurvergunning zou uitblijven, dreigde Schiphol het aantal vluchten in het meest extreme geval te moeten halveren, zo blijkt uit de interne stukken die dagblad NRC kon inkijken.

In september vorig jaar zei minister van der Wal nog dat de vergunningsaanvraag “voldoet aan de wettelijke criteria en procedures”. “Deze staat los van politieke afwegingen en politieke besluitvorming”, benadrukte ze toen. Uit de vrijgegeven interne stukken blijkt nu evenwel dat de versoepeling op maat van de luchthaven gebeurde. Zo mocht Schiphol de stikstofrechten die het verkreeg door de opkoop van negen landbouwbedrijven in de omgeving volledig gebruiken. Normaal is er een verplichte afroming van 30 procent ten bate van natuurherstel. Voor een landbouwbedrijf geldt die afroming wel.

Vertragingsmanoeuvres en juridische procedures

Ook zouden ambtenaren in opdracht van Van der Wal het proces voor een nieuwe natuurvergunning voor Schiphol vertraagd hebben. Op die manier kon het vliegveld langer wegkomen met een hogere uitstoot, want er werd al rekening gehouden met juridische procedures van natuurorganisaties tegen de vergunning. “Door op deze manier te werk te gaan”, zo stelde het ministerie in de documenten, “hoeven we niet te handhaven en wordt de krimp van Schiphol nog even uitgesteld”. De verwachting is dat dit zeker anderhalf jaar oplevert”, staat in een memo van ambtenaren aan de minister. Volgens van der Wal was er evenwel geen sprake van het bewust vertragen van de procedures.

De werkwijze van het ministerie is kwalijk, stelt onderzoeker omgevingsrecht Ralph Frins in NRC: “Je hebt je aan de wet te houden, zeker als rijksoverheid.” Ook in de Tweede Kamer kwam er dinsdag heel wat kritiek op het nieuws. “Boeren moeten bloeden, maar voor de luchthaven kunnen er wel soepelere regels geïntroduceerd worden”, was onder meer te horen. Een aantal parlementsleden verwachten dan ook dat de rechter de natuurvergunning van Schiphol zal vernietigen. Ook deskundigen zijn die mening toegedaan.

Schiphol koopt Nederlandse landbouwbedrijven op om aan vergunning te raken
Uitgelicht
De Nederlandse luchthaven Schiphol heeft voor in totaal meer dan 16 miljoen euro aan stikstofrechten opgekocht van boeren. Dat bevestigde een woordvoerder na berichtgeving van...
9 december 2022 Lees meer

Bron: Nieuwe Oogst / NRC / eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek