Schiphol krijgt natuurvergunning na opkoop stikstofrechten van landbouwbedrijven

In Nederland heeft de Amsterdamse luchthaven Schiphol een natuurvergunning gekregen van ontslagnemend stisktofminister Christianne van der Wal. Die vergunning verkreeg Schiphol door tal van stikstofrechten op te kopen van landbouwbedrijven in de omgeving. Het Nederlandse parlement, de Tweede Kamer, had zich verzet tegen deze vergunning omdat het vindt dat “de luchtvaart op een eerlijke manier moet bijdragen aan het oplossen van het stikstofprobleem”.

27 september 2023  – Laatst bijgewerkt om 27 september 2023 15:17
Lees meer over:
schiphol terminal

Al sinds 2020 was Schiphol niet in orde met de geldende wetgeving omdat het geen natuurvergunning had. Voor zo’n vergunning moet onder meer de uitstoot van stikstof in kaart worden gebracht. Op 1 oktober 2020 had de luchthaven een vergunning aangevraagd voor 440.000 en maximaal 500.000 vluchten per jaar. Die moest verschillende keren aangepast en toegelicht worden. Sinds die periode voldeed Schiphol niet aan de stikstofregels en werkte het dus in feite illegaal, maar er was sprake van een gedoogconstructie.

Op drie vlakken maatregelen tegen stikstofemissies

Om de natuurvergunning te kunnen behalen, kocht de Amsterdamse luchthaven de afgelopen tijd de emissierechten van enkele landbouwbedrijven in de buurt over. In totaal werden de stikstofrechten van acht boeren overgenomen en werden vier bedrijven volledig opgekocht. Daarvoor legde de luchthaven tussen de 20 en 25 miljoen euro neer, zo werd in januari duidelijk.

Daarnaast worden nog op twee andere vlakken maatregelen genomen tegen stikstofemissies. Zo moeten vliegtuigen in de toekomst op slechts één motor taxiën en moet het grondvervoer zoveel mogelijk elektrisch gaan rijden. Verder bedacht de luchthaven een plan om de uitstoot van het wegverkeer van en naar Schiphol te beperken.

“Staat los van politieke besluitvorming”

Volgens minister van der Wal zijn deze maatregelen voldoende om de natuurvergunning te verlenen. Ze zegt zich bewust te zijn van de gevoeligheid van dit dossier, maar ze heeft de vergunning toch verleend omdat het gaat om “een individuele vergunningsaanvraag die voldoet aan de wettelijke criteria en procedures”. “Dat staat los van politieke afwegingen of politieke besluitvorming”, benadrukt ze.

Als ze wijst op de gevoeligheid van het dossier, dan verwijst ze naar de motie die de Nederlandse Tweede Kamer had aangenomen over de natuurvergunning van Schiphol. In die motie stelden GroenLinks, Partij voor de Dieren en BBB dat er geen vergunning kon verleend worden zolang Schiphol niet kon garanderen “dat de luchtvaart op een eerlijke manier bijdraagt aan het oplossen van het stikstofprobleem en dat aan alle nationale en internationale voorwaarden is voldaan”.

Door de val van de regering is deze motie niet door de Tweede Kamer behandeld en dus meent van der Wal dat zij niet anders kan dan de vergunning te verlenen. Volgens de stikstofminister gaat het om een natuurvergunning voor 440.000 vluchten per jaar. Als de luchthaven onder dat plafond blijft, dan zijn de maatregelen afdoende om de stikstofuitstoot onder de afgesproken waarden te houden.

Actiegroepen van landbouwers niet te spreken over beslissing

Er komt dan ook heel wat kritiek op de beslissing van minister van der Wal. Zo vindt Farmers Defence Force bijvoorbeeld dat de wet teveel is aangepast en ingericht voor luchthavens omdat maar een zeer klein deel van de uitstoot afkomstig van vliegtuigen die landen en opstijgen op Schiphol wordt toegerekend aan de luchthaven.

“Waar PAS-melders al 4,5 jaar zonder vergunning en dus in onzekerheid zitten, wordt Schiphol nog net voor de verkiezingen even gelegaliseerd met ammoniakruimte van boeren, ook al zijn ammoniak en stikstofoxide volgens wetenschappers niet uitwisselbaar”, is te horen bij Agractie. De organisatie wijst erop dat Schiphol op nummer twee staat van de lijst van grootste uitstoters van stikstofoxiden.  

TU Delft: Stikstofdepositie door luchtvaart vijf keer groter dan voorgespiegeld
Uitgelicht
Nadat de Technische Universiteit van Delft eerder al aan het licht bracht dat minstens 90 procent van de uitstoot van het vliegverkeer boven Nederland niet wordt meegerekend i...
31 maart 2023 Lees meer

Bron: NOS / NRC / Pigbusiness

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek