Minder inkomsten, maar Rikolto toch positief over eerste Week Voor Goed Eten

Rikolto blikt tevreden terug op de allereerste Week Voor Goed Eten die liep van 10 tot en met 16 januari. “Onder de slogan ‘goed eten is een recht’ hebben we extra hard werk gemaakt van goed eten thuis én in de rest van de wereld”, klinkt het. De Week Voor Goed Eten, die de traditionele gadgetverkoop vervangt, bracht voorlopig 120.000 euro op.

21 januari 2022  – Laatst bijgewerkt om 21 januari 2022 17:40
Lees meer over:
week voor goed eten_rikolto

“In aanloop naar de actieweek deelden sympathisanten 15.000 Rikolto-lepels uit met een oproep om Rikolto te steunen en thuis met de lepel werk te maken van goed eten”, legt woordvoerder Jelle Goossens uit. Daarnaast kwamen in steden en gemeenten mensen op voor het belang van goed eten voor iedereen: van lokale boeren en restaurants tot lokale besturen, verenigingen en geëngageerde burgers.

Het financiële resultaat van deze nieuwe actieweek die de traditionele verkoop van gadgets aan supermarkten en in straten vervangt, is nog onvolledig omwille van acties die verzet werden omwille van corona, maar Rikolto schat dat de eerste Week Voor Goed Eten zal afklokken op 120.000 euro. Daarmee ligt het bedrag fors onder de opbrengst van voorgaande jaren. Zo werd in 2019 nog ruim 450.000 euro opgehaald met de gadgetverkoop.

Toch is Rikolto niet ontevreden. “Voor een actie die voor het eerst georganiseerd wordt, is dat een mooi resultaat”, aldus Goossens. “Iedereen voelt dat deze week de komende jaren nog kan groeien, zowel in opbrengst als in impact.”

week voor goed eten actie_Rikolto

Bij het vroegere actieweekend gaf men 6 euro voor een gadget, zonder dat wij deze mensen kenden of zij wisten waar onze organisatie voor staat

Jelle Goossens - Woordvoerder Rikolto

Naast de financiële impact ziet Rikolto andere resultaten op lange termijn die hoopvol zijn. “De voorbije twee maanden leerden 720 nieuwe mensen Rikolto kennen. Bij het vroegere actieweekend gaf men 6 euro voor een gadget, zonder dat wij deze mensen kenden of zij wisten waar onze organisatie voor staat. De mensen die de Week Voor Goed Eten ondersteunden, hebben bewust een gift gedaan met een overschrijving of via het online platform”, meent Goossens.

Hij zegt dat de ervaring leert dat een groot deel van hen tijdens datzelfde jaar Rikolto nogmaals steunt met een gift. “Sommigen engageren zich om mee te doen aan onze sportieve actie #ronddewereld in mei. Nog anderen gaan aan de slag in hun bedrijf, school of gemeente met duurzame en gezonde voeding. Daar ligt de echte winst”, klinkt het. Bovendien ziet Rikolto dat mensen die waren afgehaakt op de gadgetverkoop, dit jaar opnieuw mee deden.

"We zijn trots op onze vrijwilligers die het gedurfd hebben om het roer om te gooien en resoluut te gaan voor een eigentijdse campagne die overeenstemt met wie we zijn als organisatie”, meent Rikolto. “Geen klassieke liefdadigheidsorganisatie, maar een organisatie die mensen samenbrengt om werk te maken van goed eten. Op school, in de supermarkt, thuis en in elke gemeente. Hier en in de rest van de wereld.”

Bron: Eigen berichtgeving

Beeld: Rikolto

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek