nieuws

Merknaam Lutosa tijdelijk in handen van Kapitein Iglo

nieuws
De Zweedse fabrikant van diepvriesvoeding Findus verkoopt zijn activiteiten in continentaal Europa aan Nomad Foods, de eigenaar van Iglo, voor zo'n 700 miljoen euro. Dat heeft Nomad, waar de Belg Stéfan Descheemaeker CEO is, bekendgemaakt. Via de overname krijgt Nomad Foods ook het gebruiksrecht op het Belgische frietjesmerk Lutosa in handen. Bij de overname van Lutosa door McCain moesten de verkoopactiviteiten onder het merk Lutosa in de Europese retailsector stopgezet worden. Deze activiteiten werden toen verkocht aan Findus.
13 augustus 2015  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:31
Lees meer over:

De Zweedse fabrikant van diepvriesvoeding Findus verkoopt zijn activiteiten in continentaal Europa aan Nomad Foods, de eigenaar van Iglo, voor zo'n 700 miljoen euro. Dat heeft Nomad, waar de Belg Stéfan Descheemaeker CEO is, bekendgemaakt. Via de overname krijgt Nomad Foods ook het gebruiksrecht op het Belgische frietjesmerk Lutosa in handen. Bij de overname van Lutosa door McCain moesten de verkoopactiviteiten onder het merk Lutosa in de Europese retailsector stopgezet worden. Deze activiteiten werden toen verkocht aan Findus.

Het was de Europese mededingingsautoriteit die Lutosa verplichtte om het gebruik van de merknaam Lutosa in Europa, toen goed voor iets minder dan twee procent van de omzet van Lutosa SA, van de hand te doen. Dat was de enige manier om de overname van Lutosa door McCain goedgekeurd te krijgen. Findus verwierf daarop het gebruiksrecht van de merknaam gedurende zeven jaar voor alle Europese activiteiten. In de rest van de wereld blijft Lutosa SA, dat nu onderdeel is van McCain, het merk Lutosa verkopen en ontwikkelen.

Findus was tot nu toe eigendom van het investeringsfonds LionGem Sweden. Nomad neemt de activiteiten in Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken, Frankrijk, Spanje en België over. In Italië had Nomad de merknaam Findus al in handen. De Britse voedingsgroep wil Findus "naar voor schuiven als een meer eengemaakt merk". Tegen het einde van het jaar zou de deal finaal beklonken moeten zijn, meldt Nomad. De overgenomen merken zijn goed voor 1.500 werknemers in Europa in zes fabrieken. De jaaromzet bedraagt ongeveer 600 miljoen euro.

Bron: Belga/eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek