Marktaandeel Colruyt dikt aan tot 23,1 procent

nieuws
Distributiegroep Colruyt blijft klanten afsnoepen van zijn concurrenten en tikt het eerste kwartaal van 2009 af met een marktaandeel van 23,1 procent. "Door de economische crisis ligt de focus van de consument immers meer dan ooit op de prijs en daar profiteert Colruyt van", zegt financieel directeur Wim Biesemans.
25 juni 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:08

Distributiegroep Colruyt blijft klanten afsnoepen van zijn concurrenten en tikt het eerste kwartaal van 2009 af met een marktaandeel van 23,1 procent. "Door de economische crisis ligt de focus van de consument immers meer dan ooit op de prijs en daar profiteert Colruyt van", zegt financieel directeur Wim Biesemans.

Colruyt maakte woensdag zijn resultaten over het gebroken boekjaar 2008/2009 bekend. De groep, die ook eigenaar is van de Bioplanet-winkels, zag de omzet met 11,2% toenemen tot 6,31 miljard euro. De Colruyt-winkels tekenden een omzetstijging van 10,6% op.

Colruyt profiteerde niet alleen van de stijgende inflatie en extra winkeloppervlakte, de groep kreeg ook meer klanten over de vloer. "Vandaag ligt de focus immers op de prijs, en daar profiteren wij van", zegt financieel directeur Wim Biesemans. Eind 2008 bedroeg het marktaandeel van Colruyt 22,46%. Over de eerste drie maanden van de 2009 bouwde de groep dat nog verder uit tot 23,1%.

"Ook Bio Planet boerde goed." Aan biologische producten hangt nochtans een prijskaartje. "Maar ook daar spelen wij op de prijs. Bovendien grijpt de consument door de crisis terug naar authenticiteit", meent Biesemans.

De bedrijfswinst klom het afgelopen boekjaar met 7,5% tot 431,8 miljoen euro. De winstmarge zakte wel van 7,1 naar 6,8%. "Als gevolg van de toenemende inflatie, stegen onze loonkosten immers. De koopkracht van de consument werd wel gevrijwaard, maar als onderneming neem je ook de stijgende kosten mee", legt Biesemans uit.

Concrete prognoses voor dit boekjaar geeft Colruyt niet. Daarvoor is het traditioneel wachten tot de algemene vergadering in september. Al toont Biesemans zich positief over de komende maanden omdat door de consument door de crisis op zijn centen zal blijven passen.

Bron: Belga/Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek