Kriket haalt als enige Belgische bedrijf een ValuSect voucher binnen

Het Europese project ValuSect wil insecten op onze menukaart krijgen. In december vorig jaar werd daarom een oproep gelanceerd: geïnteresseerde (agrovoedings)bedrijven konden vouchers met een waarde tot 40.000 euro ontvangen voor ondersteuning bij productontwikkeling, uitvoering van smaakproeven, of voor de verbetering van kweek- en verwerkingstechnieken. In ons land mocht één bedrijf zo’n voucher in ontvangst nemen: Kriket.

28 april 2021  – Laatste update 28 april 2021 20:44
Lees meer over:
Kriket-krekels-valusect_Kriket

De wereldbevolking groeit, terwijl de beschikbaarheid van hulpbronnen - zoals voedsel - afneemt. Er is dus behoefte aan duurzame alternatieven voor voedselbronnen. “Insecten kunnen het voedsel van de toekomst worden”, meent onderzoekscentrum Inagro dat het ValuSect project trekt. “Toch is er in de dichtbevolkte westerse landen nog wat weerstand. Het Europese project ValuSect wil daar verandering in brengen.”

De ValuSect vouchers call, die in december 2020 werd gelanceerd, was zeer succesvol: er werden 60 aanvragen ontvangen van 50 kmo’s . Na drie maanden zorgvuldig beraad selecteerde het ValuSect-consortium de 17 bedrijven die bij hun evaluatie het hoogst scoorden. "We hebben verschillende criteria overwogen om de aanvragen te evalueren zoals formulering van het probleem, innovatie en beoogde resultaten”, reageert Sonja Floto-Stammen, onderzoekster aan de Nederlandse Fontys Universiteit en verantwoordelijk voor de vouchers call. “We zijn over het algemeen zeer tevreden over de kwaliteit van de aanvragen.”

ValuSect wil insecten op de (menu)kaart zetten
Uitgelicht
De wereldbevolking groeit, terwijl de beschikbaarheid van hulpbronnen - zoals voedsel - afneemt. Er is dus behoefte aan duurzame alternatieven voor voedselbronnen. “Insecten k...
15 mei 2020 Lees meer

ValuSect selecteerde zes Britse en zes Nederlandse bedrijven, twee bedrijven uit Duitsland en één Belgisch bedrijf. Voor ons land mocht Kriket, een jong Brussels bedrijf dat krekelmeel gebruikt als ingrediënt van energierepen en granola, een voucher in ontvangst nemen. Michiel Van Meervenne, mede-oprichter van Kriket, legt uit wat ze met het budget van plan zijn.

Circulair krekels kweken

“Kort gezegd willen we een onderzoeksproject opzetten dat in de praktijk nagaat of krekels gekweekt kunnen worden op reststromen uit bijvoorbeeld de retail”, zegt Van Meervenne. “Dat idee is langzaamaan gegroeid. Onze eerste krekelproducent, een bedrijf in Brussel, is zo’n twee jaar geleden gestopt. Nu komen onze krekels uit Nederland, maar – als dat kan – zouden we onze productie graag opnieuw naar België halen. En als we helemaal kunnen dromen, dan gaan we voor circulaire productie.”

Over circulair krekels kweken, is voorlopig nog weinig geweten. “Ondertussen hebben we een grote speler in de retail bij ons idee betrokken”, legt Van Meervenne uit. “Zij zullen de reststromen aanvoeren. Kriket zal instaan voor het projectmanagement en een onderzoekspartner – we weten nog niet wie – zal dan het onderzoek uitvoeren. Kunnen krekels wel groeien op reststromen? Heeft het impact op de smaak of de gezondheid van de krekels? Dat zijn vragen waar we een antwoord op willen vinden.”

Het circulaire is echt de missing link. Eens dat op punt staat, dan klopt het plaatje helemaal en hebben we een future proof eiwitbron in handen

Michiel Van Meervenne - Mede-oprichter Kriket

Bij Kriket hopen ze alvast op veelbelovende resultaten. “Krekels hebben een hoge voedingswaarde  en kunnen heel efficiënt gekweekt worden op vlak van water en ruimte”, zegt Van Meervenne. “Het circulaire is echt de missing link. Eens dat op punt staat, dan klopt het plaatje helemaal en hebben we een future proof eiwitbron in handen.”

Kriket wil naar eigen zeggen vooral een ijsbreker zijn. “We proberen de markt van eetbare insecten beetje bij beetje te openen”, klinkt het. “Ergens is het wel een droom om, eens we weten wat haalbaar is, het idee van circulair krekels kweken om te zetten in de praktijk. Maar als er iemand met de resultaten van ons onderzoek aan de slag wil gaan, zien wij een samenwerking zeker ook als een mogelijkheid.”

Vanuit ValuSect krijgt Kriket nu een coach die de krijtlijnen van hun project mee zal uitzetten. Op basis daarvan zal ook het budget van de voucher bepaald worden.

kriket-repen_Kriket

Insectenbarometer

Om de vinger aan de pols te kunnen houden, lanceert Kriket binnenkort een ‘insectenbarometer’. “We werken daarvoor samen met de Hogeschool Gent”, legt Van Meervenne uit. “Met een tweejaarlijkse imagostudie willen we erachter komen hoe consumenten staan tegenover insecten eten. In de drie jaar dat we bezig zijn, merken we bij Kriket alvast dat meer en meer mensen er voor open staan. We horen ook dat thema’s als alternatieve eiwitten en duurzaamheid steeds belangrijker worden voor de consument. In 2019, ons eerste volledige verkoopjaar, gingen er 100.000 krekelrepen over de toonbank. In 2020 was dat nog eens 20 procent meer. Dus ja, er is absoluut een markt voor eetbare insecten in België. Hoe groot die is, zal de imagostudie uitwijzen.”

Ondertussen werken ze bij Kriket aan nieuwe producten. “We hebben nu drie repen in ons gamma en onlangs lanceerden we onze eigen granola”, vertelt Van Meervenne. “Daarmee willen we een brug slaan naar de jonge gezinnen.” Naast de uitbreiding van hun doelgroep, wil Kriket ook uitbreiden naar het buitenland. “We exporteren nu al naar Nederland en Duitsland”, klinkt het. “Door de coronacrisis was het moeilijk om nieuwe buitenlandse klanten te vinden, daar kunnen we dit jaar hopelijk meer op inzetten.”

Alles over ValuSect vind je hier. Zelf eens een krekelreep proeven? Dan moet je hier zijn.

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: Kriket

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek