Krijgen we nieuwe vaartuigen met Europese financiële steun in 2024?

Vlaanderen wil graag de vissersvloot vernieuwd zien en geld uittrekken om reders te steunen, maar mag niet van Europa. Dit zou in strijd zijn met de voorwaarden van het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur (EFMZVA). Vlaams minister van Visserij Hilde Crevits (cd&v) zal bij Europa blijven aandringen om steun voor nieuwe vaartuigen mogelijk te maken.

17 februari 2023  – Laatst bijgewerkt om 19 februari 2023 21:35
Lees meer over:

Reders die nieuwe vaartuigen willen kopen, kunnen hiervoor niet rekenen op subsidies van Het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur (EFMZVA). Het fonds dat goedgekeurd werd in 2022 weigert steun te verlenen voor het aankopen of bouwen van nieuwe vaartuigen. Tot 2004 waren daarvoor wel nog subsidies te krijgen maar deze hebben volgens de Europese Commissie bijgedragen tot een zeer ernstige situatie van overbevissing en overcapaciteit.

Volgens minister Crevits zijn er nochtans veel voordelen op vlak van veiligheid, arbeidsomstandigheden, energie-efficiëntie en mogelijk in de toekomst ook de energietransitie om oudere vaartuigen te vervangen door nieuwe vaartuigen in het kader van de verduurzaming van de visserijvloot. Deze argumentatie is voor de Europese Commissie geen reden om hiervoor subsidies uit te trekken. De Comissie publiceerde in 2021 reeds een lijst met antwoorden op veelgestelde vragen hierover: “Ook al zijn gloednieuwe vaartuigen veiliger en efficiënter, ze kunnen ook langer en sneller vis vangen en verder reizen, waardoor de druk op de visbestanden toeneemt,” aldus de Europese Comissie.

 

“Bovendien is er geen sprake van marktfalen of collectief voordeel dat overheidssteun voor de bouw van nieuwe vaartuigen zou rechtvaardigen. In het algemeen is de Europese vissersvloot winstgevend en lijkt de toegang tot krediet geen probleem voor de visserijsector. Daarom is er geen reden om met belastinggeld nieuwe vissersvaartuigen te financieren voor individueel particulier gewin. Het Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GVB) staat ook toe dat nieuwe vissersvaartuigen worden gebouwd met particulier geld, mits de nodige garanties om te voorkomen dat de vangstcapaciteit van de vloot toeneemt.”

Wie kan wel gebruik maken van het fonds?

Het Europees fonds geeft reders wel nog financiële steun onder strenge voorwaarden voor vervanging of modernisering van een motor en voor werkzaamheden ter verbetering van de veiligheid, de arbeidsomstandigheden en de energie-efficiëntie. En ook jonge vissers kunnen rekenen op subsidies van het EFMZVA, waaraan voorwaarden zijn gekoppeld, om een eerste vaartuig te kopen tot 24 meter.

België in 2024 EU-voorzitter voor visserij

De Belgische vissersvloot bestaat momenteel uit 64 actieve vaartuigen. De gemiddelde leeftijd van de visserijvloot 31 jaar is. De laatste jaren zijn er in Vlaanderen voor het eerst sinds lang, zeven nieuwe vervangende vissersvaartuigen in dienst genomen, dit zonder steun van EFMZVA.

Minister Crevits wil het thema in 2024 aankaarten als Vlaanderen het EU-voorzitterschap voor visserij op zich zal nemen. “In samenwerking met de reders en het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) worden de voordelen ten opzichte van een ouder vaartuig momenteel in kaart gebracht. Op die manier kunnen we aantonen dat nieuwbouwvaartuigen wel degelijk een boost zijn voor de verduurzaming van de visserijvloot, maar niet leiden tot overbevissing”, aldus minister Crevits

België krijgt 40 miljoen euro uit Europees maritiem en visserijfonds
Uitgelicht
De Europese Commissie heeft maandag het Belgische luik van het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur (EFMZVA) goedgekeurd. Ons land krijgt 40,3 miljoen...
19 december 2022 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek