Hof van Beroep geeft Vlaams Luchtbeleidsplan onvoldoende

Na de Brusselse beslagrechter heeft nu ook het Brusselse hof van beroep geoordeeld dat het Luchtbeleidsplan dat de Vlaamse regering had opgesteld na een veroordeling door de Brusselse rechtbank van eerste aanleg, niet aan de eisen van dat vonnis voldoet. De Vlaamse regering moet milieuorganisatie Greenpeace een dwangsom betalen. Volgens Greenpeace bedraagt die intussen al meer dan 750.000 euro, maar het hof van beroep moet zich nog uitspreken over het exacte bedrag.

14 december 2021  – Laatste update 14 december 2021 21:08
Lees meer over:

Achtergrond

Greenpeace had in 2017 de Vlaamse overheid gedagvaard omdat ze van mening was dat het Vlaams Gewest te weinig deed om de luchtkwaliteit in Vlaanderen te controleren, daarover niet de correcte en volledige informatie doorgaf aan de Europese Unie en er dan ook nood was aan een luchtsaneringsplan. De Brusselse rechtbank van eerste aanleg gaf Greenpeace in oktober 2018 gelijk en verplichtte de overheid om binnen het jaar na de betekening van het vonnis, een luchtkwaliteitsplan op te stellen. Daarop stond een dwangsom van 1.000 euro per dag.

Het Vlaams Gewest stelde tijdig een Luchtbeleidsplan op maar dat plan voldeed volgens Greenpeace niet aan de eisen die de rechtbank had opgelegd. Daarom stuurde de organisatie begin november 2019 een deurwaarder naar het kabinet van Vlaams minister van Omgeving en Energie Zuhal Demir (N-VA) om de dwangsommen op te eisen die de rechtbank voorzien had.

Het Vlaams Gewest verzette zich daartegen en voerde aan dat het Luchtbeleidsplan wel voldeed aan de eisen van het vonnis, maar de Brusselse beslagrechter oordeelde dat het plan inderdaad niet voldeed, en dat de dwangsommen wel verschuldigd zijn. De Vlaamse regering ging in beroep tegen dat vonnis van de beslagrechter maar nu heeft ook het Brusselse hof van beroep geoordeeld dat het Luchtbeleidsplan niet voldoet en de Vlaamse regering wel degelijk dwangsommen moet betalen.

Meer dan vier jaar gingen verloren sinds onze oorspronkelijke ingebrekestelling en nog steeds heeft de Vlaamse overheid geen werk gemaakt van een degelijk luchtactieplan

Joeri Thijs - Greenpeace

Greenpeace: "Verandering afdwingen"

"Meer dan vier jaar gingen verloren sinds onze oorspronkelijke ingebrekestelling en nog steeds heeft de Vlaamse overheid geen werk gemaakt van een degelijk luchtactieplan", zegt Joeri Thijs, expert Mobiliteit bij Greenpeace. "Een echte schande als je weet dat in ons land jaarlijks meer dan 9.000 mensen vroegtijdig sterven ten gevolge van de slechte luchtkwaliteit. Onze longen, het klimaat en de natuur hebben nu nood aan gedurfd beleid dat onze mobiliteit gezonder, duurzamer en inclusiever maakt. Het afscheid van voertuigen op fossiele brandstoffen, het vergroenen en herwaarderen van het openbaar vervoer en maatregelen om meer mensen uit de auto te halen: dit arrest moet dit alles nu in een stroomversnelling brengen."

Volgens Greenpeace bedragen de dwangsommen die de Vlaamse regering verschuldigd is, intussen al meer dan 750.000 euro, maar daarover bestaat nog discussie, en het hof van beroep heeft over het exacte bedrag nog geen uitspraak gedaan. In ieder geval weet Greenpeace al wat het met het geld van plan is.

"Wij stappen niet naar de rechter om dwangsommen te krijgen, maar om beleidsmakers op hun plicht te wijzen en verandering af te dwingen", zegt Joeri Thijs. "We zullen het geld gebruiken om het Fonds Gezonde Lucht op te starten, in samenwerking met BePlanet. Hiermee gaan we actiegroepen en verenigingen ondersteunen bij lokale projecten die de luchtkwaliteit verbeteren. De overheid beschermt ons onvoldoende, dus we steken zelf een tandje bij."

Het hof zegt uitdrukkelijk dat onze maatregelen ernstig en onderbouwd zijn en dat het Luchtbeleidsplan op een ernstige manier tot stand is gekomen

Zuhal Demir - Vlaams minister van Omgeving (N-VA)

Enkel bindend tijdsschema ontbreekt

Omgevingsminister Demir reageert verbolgen op de eis om dwangsommen van Greenpeace. “Dwangsommen eisen van de belastingbetaler zorgt niet voor propere lucht”, stelt ze. Wel vindt de minister het positief dat het hof van beroep de aard van de maatregelen uit het Luchtbeleidsplan niet in vraag stelt. “Meer nog, er wordt uitdrukkelijk gezegd dat onze maatregelen ernstig en onderbouwd zijn en dat het Luchtbeleidsplan op een ernstige manier tot stand is gekomen", reageert Demir. "Dat is goed nieuws en ook wat we verwacht hadden."

"Wel oordeelt het hof dat er geen bindend tijdsschema bij het Luchtbeleidsplan werd gevoegd, enkel prognoses", vervolgt ze. "Ze oordeelt dat dit wél zou moeten gebeuren. De tijdige uitvoering van elke concrete actie is evident cruciaal voor het welslagen ervan. We analyseren dan ook het arrest, ook in functie van andere dossiers, en bekijken wat mogelijke vervolgstappen zijn."

Over het feit of er al dan niet dwangsommen zijn verschuldigd, wordt in het voorjaar gepleit. "Aangezien de rechtbank enkel oordeelt dat een tijdsschema ontbreekt bij het Luchtbeleidsplan, zou Greenpeace beter afstand doen van de eis tot dwangsommen. Maar dat is uiteraard aan hen", aldus Demir.

België wél op schema voor reductie ammoniak tegen 2030
Uitgelicht
België zit wel op schema om de reductiedoelstellingen voor ammoniak tegen 2030 te behalen. Daarmee reageert Boerenbond op een rapport van de Europese Commissie waarin de natio...
1 juli 2020 Lees meer

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek