“Falend Luchtbeleidsplan”: Vlaanderen moet Greenpeace dwangsom van 850.000 euro betalen

De Vlaamse overheid moet Greenpeace een dwangsom betalen van 850.000 euro wegens een falend luchtbeleidsplan. Dat heeft het hof van beroep in Brussel vorige week vastgesteld, melden Greenpeace en diverse Vlaamse media. De Vlaamse overheid en Greenpeace zijn al enkele jaren met elkaar aan het bakkeleien over de luchtkwaliteit en Vlaamse inspanningen om deze te verbeteren.

30 mei 2022  – Laatst bijgewerkt om 30 mei 2022 16:49
Lees meer over:

Greenpeace was in 2017 naar de rechter gestapt omdat de Vlaamse overheid te weinig zou doen om de luchtkwaliteit op peil te houden en controleren. Deze luchtkwaliteit zou volgens de milieuorganisatie de Europese normen van voor stikstofdioxide (NO2) blijvend overschrijden. De rechter stelde de organisatie in het gelijk en oordeelde dat de Vlaamse regering een luchtkwaliteitsplan moest opstellen. De rechtbank koppelde daaraan een dwangsom van 1.000 euro per dag bij niet-naleving van het vonnis.

Dat plan kwam er in 2019, maar het voldeed volgens Greenpeace niet aan de eisen die de rechtbank had opgelegd. Daarom stuurde de organisatie begin november 2019 een deurwaarder naar het kabinet van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) om de dwangsommen te eisen. Vlaanderen vond dat het plan wel aan de eisen van het vonnis voldeed waarna de zaak voorkwam bij de Brusselse beslagrechter. Deze stelde Greenpeace in het gelijk. Het Vlaams gewest ging nog in beroep tegen het vonnis, maar kreeg nul op het rekest. Vorige week stelde het Brusselse hof van beroep een dwangsom vast van 850.000 euro.

"Slechte luchtkwaliteit leidt tot vroegtijdige sterfte"

“Bijna vijf jaar gingen verloren sinds onze oorspronkelijke ingebrekestelling en nog steeds heeft de Vlaamse overheid geen werk gemaakt van een voldoende ambitieus luchtactieplan. Een echte schande als je weet dat in ons land jaarlijks meer dan 7.500 mensen vroegtijdig sterven ten gevolge van de slechte luchtkwaliteit. Onze longen, het klimaat en de natuur hebben nu nood aan gedurfd beleid dat onze mobiliteit gezonder, duurzamer en inclusiever maakt”, reageert Joeri Thijs, expert mobiliteit bij Greenpeace.

Onze longen, het klimaat en de natuur hebben nu nood aan gedurfd beleid dat onze mobiliteit gezonder, duurzamer en inclusiever maakt

Joeri Thijs - Greenpeace

De milieuorganisatie laat weten dat het grootste deel van het geld van de dwangsommen gaat naar het Fonds Gezonde Lucht. Dat fonds werd opgericht om actiegroepen en verenigingen te ondersteunen bij lokale projecten die de luchtkwaliteit verbeteren en de leefomgeving gezonder maken. "Wij stappen niet naar de rechter om dwangsommen te krijgen, maar om beleidsmakers op hun plicht te wijzen en verandering af te dwingen", klinkt het bij Greenpeace. "We zullen het geld gebruiken om mensen te steunen die verandering willen creëren in hun buurt. De overheid beschermt ons onvoldoende, dus steken we zelf een tandje bij."

Wijziging luchtbeleidsplan volgens Greenpeace onvoldoende

Op 11 maart 2022 keurde de Vlaamse regering een addendum aan het Luchtbeleidsplan 2030 goed, waarmee ze zegt tegemoet te komen aan de gebreken in het plan. Maar ook dit addendum is volgens Greenpeace niet voldoende. “Het addendum biedt nog steeds geen duidelijkheid over hoe de overheid op korte termijn de NO2-normen zal respecteren en dus het oorspronkelijke vonnis uit 2018 zal respecteren”, zegt Joeri Thijs. Hij geeft aan zich te willen beraden op verdere juridische stappen.

Bron: Eigen berichtgeving / VRT

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek