Heineken snijdt harder in kosten

De Nederlandse bierbrouwer Heineken lanceert een nieuw bezuinigingsprogramma. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend. De bierbrouwer onthoudt zich voorlopig van een voorspelling voor 2009. De omzet in 2008 bedroeg 14,3 miljard euro, 27 procent meer dan een jaar eerder. De operationele winst voor bijzondere uitgaven kwam uit op 1,93 miljard euro, een stijging van 11 procent. Onder de streep hield Heineken 1,01 miljard euro over. De resultaten komen nagenoeg overeen met de verwachting van analisten.
18 februari 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:07
Lees meer over:

De Nederlandse bierbrouwer Heineken lanceert een nieuw bezuinigingsprogramma. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend. De bierbrouwer onthoudt zich voorlopig van een voorspelling voor 2009. De omzet in 2008 bedroeg 14,3 miljard euro, 27 procent meer dan een jaar eerder.

Heineken, de op twee na grootste brouwer in de wereld, heeft last van flinke tegenwind door een sterk dalende vraag in de Verenigde Staten en Europa, en een dalende Britse munt. Bovendien keerde het economische tij. In totaal verkocht Heineken 161,5 miljoen hectoliter bier. Consumenten in de Verenigde Staten en West-Europa dronken minder Heineken als gevolg van het slechte economisch klimaat. In zogeheten opkomende markten, zoals Afrika en Azië, wist Heineken wel meer bier te verkopen, evenals in Oost-Europa.

"De afzwakking van de economie betekent echter dat het langer zal duren voordat we de gestelde doelen kunnen verwezenlijken", aldus topman Jean-François van Boxmeer. Heineken zal dan ook extra kostenverlagingen doorvoeren, bedrijfsonderdelen herstructureren en de prijsstelling verbeteren.

Het bedrijf moet een bijzondere afschrijving doen op de goodwill in Rusland, de investeringen in India en de pubs in Groot-Brittannië. De afschrijving heeft geen effect op de kasstroom, wel op de nettowinst. Naar eigen zeggen is Heineken in staat de economische neergang het hoofd te bieden mede omdat de onderneming actief is in verschillende regio's ter wereld.

Wel zal het concern hogere kosten voor onder meer grondstoffen, valutaschommelingen en accijnsverhogingen doorrekenen. Zo hoopt het bedrijf marges die vorig jaar onder druk kwamen te staan terug te verdienen. De operationele winst voor bijzondere uitgaven kwam in 2008 overigens uit op 1,93 miljard euro, een stijging van 11 procent. Onder de streep hield Heineken 1,01 miljard euro over.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek