nieuws

Groenten en fruit vergen 20 procent van voedingsbudget

nieuws
Een Belgisch gezin geeft wekelijks gemiddeld 18 euro uit aan groenten en fruit, een vijfde van het totale voedingsbudget. Dat blijkt uit een representatieve steekproef bij 600 gezinnen uitgevoerd door de vakgroep Landbouweconomie aan de UGent, in het kader van het Europees onderzoeksproject EATWELL. De consumptie van groenten en fruit in België neemt toe, ondanks de stijgende prijzen ervan.
20 maart 2012  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:17
Lees meer over:

Een Belgisch gezin geeft wekelijks gemiddeld 18 euro uit aan groenten en fruit, een vijfde van het totale voedingsbudget. Dat blijkt uit een representatieve steekproef bij 600 gezinnen uitgevoerd door de vakgroep Landbouweconomie aan de UGent, in het kader van het Europees onderzoeksproject EATWELL. De consumptie van groenten en fruit in België neemt toe, ondanks de stijgende prijzen ervan.

De vakgroep verklaart de schijnbaar hoge uitgaven aan groenten en fruit door de bevraging in de maand februari, wanneer de prijzen voor groenten en fruit hoog zijn en weinig zelfgeteelde producten ter beschikking zijn. Anderzijds is er mogelijk een overrapportering gebeurd aangezien het gaat over producten met een gezond imago waarvoor het bijgevolg verleidelijk is om de aankoop eerder aan de hoge kant in te schatten.

De uitgaven voor groenten en fruit kwamen neer op 20 procent van de totale gezinsbestedingen aan voeding, voor één op de vier gezinnen zelfs meer dan 30 procent. Bij gezinnen die het financieel moeilijk hebben, is een polarisatie te merken. "Groenten of fruit nemen ofwel een grote hap uit het voedingsbudget, bij een derde zelfs meer dan 40 procent, ofwel verdwijnen ze nagenoeg uit het budget."

Volgens professor Wim Verbeke, die de studie voor België opvolgde, zijn dat duidelijke signalen dat de prijs van groenten en fruit vooral voor consumenten uit minder gegoede bevolkingsgroepen een barrière vormt. Eén van de stellingen in het EATWELL-onderzoek was bijgevolg ook dat de overheid groenten en fruit zou moeten subsidiëren om gezond eten te stimuleren.

Verbeke verwijst in dat kader naar 70 procent van de ondervraagden die in de enquête te vinden was voor subsidiëring van groenten en fruit om gezond eten te stimuleren, zoals bijvoorbeeld schoolfruitcampagnes. Vooral onder gezinnen die het financieel moeilijk hebben, was de vraag naar het subsidiëren van groenten en fruit groot.

Op basis van de Belgische voedselconsumptiepeiling van 2004 at slechts 38 procent van de Belgen dagelijks groenten en slechts 47 procent dagelijks fruit. Dankzij diverse campagnes zoals de 'All Day Long'-sensibiliseringscampagne en een toegenomen gezondheidsbewustzijn zit de consumptie van groenten en fruit intussen in de lift, ondanks de gestegen prijzen van deze producten.

Meer info: EATWELL-onderzoeksproject

Bron: Belga/eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek