Winnaar Groente- en Fruitambassadeur 2024 verkozen
nieuwsNet als vorige edities, valt er in de wedstrijd voor Groente- en Fruitambassadeurs 2024 een zelfstandige supermarkt en een speciaalzaak in de prijzen. Nieuw dit jaar is de categorie hoevewinkels. Met de wedstrijd willen VLAM en zijn partners de versverantwoordelijken en hun teams motiveren en belonen voor hun dagelijkse inspanningen om lokale groenten en fruit in de kijker te zetten.
Drie winkels met de meest aantrekkelijke groente- en fruitrayon van Vlaanderen mogen zich een jaar lang Groente- en Fruitambassadeur van 2024 noemen. Alle zelfstandige buurtsupermarkten, speciaalzaken/marktkramers en hoevewinkels in Vlaanderen konden zich inschrijven voor de wedstrijd.
“Een uitnodigende groente- en fruittoog is het beste lokmiddel voor een zelfstandige onderneming, want consumenten associëren kwalitatieve versproducten met een kwaliteitsvolle zaak”, klinkt het bij VLAM. “Met een aantrekkelijke groente- en fruittoog krik je dus meteen het imago op van je hele winkel. En door producten van bij ons in de kijker te zetten, speel je bovendien in op de groeiende vraag van consumenten naar lokale producten.”
Winnaars
In de categorie buurtsupers kreeg Carrefour Market Sint-Niklaas de titel van Groente- en Fruitambassadeur 2024. In de categorie speciaalzaken/marktkramers werd ’t Hovenierke uit Zedelgem bekroond en in de categorie hoevewinkels sleept Hoeve Lambrecht-Baart uit Sint-Eloois-Vijve de overwinning binnen. De winnaar van de Groente- en Fruitambassadeur in elke categorie krijgt een cheque van 1.000 euro, schorten van Lekker van bij ons, promotiemateriaal om de overwinning in de kijker te zetten op het winkelpunt én media-aandacht: de winnaars worden onder meer in de kijker gezet via de verschillende communicatiekanalen van de organiserende partners. De wedstrijd, voorheen gekend onder de naam ‘Groentevakman’, is aan zijn tiende editie toe en is een initiatief van VLAM, in samenwerking met Boerenbond, Buurtsuper.be, Coöperatie Hoogstraten, BelOrta en REO Veiling en met de steun van Euro Pool System.
Uit een rapport van VLAM blijkt 86 procent van de verkoop van verse groenten en fruit zich situeert in de supermarkt, zowel de klassieke supermarkten (53%) als de hard discount (24%) en buurtsupermarkt (9%). Het aandeel van de openbare markt stevent af op 4 procent. De e-commerce blijft beperkt maar verdubbelt haar aandeel van 1 procent in 2016 naar 2 procent in 2023. Enkel de korte keten moest vorig jaar inboeten in het marktaandeel en daalde van 1,8 procent naar 1,4 procent.
Bron: VLAM / Eigen berichtgeving
Beeld: VLAM