FrieslandCampina boekt kwart meer winst door hogere prijzen en besparingen
nieuwsFrieslandCampina heeft een sterk financieel eerste halfjaar achter de rug, mede dankzij kostenbesparingen. De nettowinst van de zuivelcoöperatie van melkveehouders uit Nederland, België en Duitsland steeg met bijna 26 procent tot 230 miljoen euro, zo maakte het bedrijf woensdag bekend.
Sporters en baby's brengen de winst
Hoewel er lagere volumes werden verkocht, steeg de omzet met 6,4 procent tot 6,8 miljard euro. Deze groei werd voornamelijk gedreven door hogere verkoopprijzen, die volgens FrieslandCampina nodig waren om de gestegen melkprijzen en de inflatie te compenseren. De pro forma melkprijs, de geschatte melkprijs, steeg daarbij met 19,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ze kwam uit op 59,66 euro per 100 kilogram melk. De bedrijfsonderdelen met onder andere kindervoeding en gespecialiseerde voeding voor doelgroepen zoals sporters leverden de grootste bijdrage aan de winstgroei.
Tegenvallende Aziatische markt en dalende melkaanvoer
In Azië had FrieslandCampina last van "marktonzekerheden en toenemende concurrentie", wat leidde tot een daling van de vraag en het bedrijfsresultaat. "In Indonesië, Vietnam, Thailand en Maleisië hebben we een minder makkelijk halfjaar gehad. De totale markt staat daar onder druk, en ook marktaandelen", zegt topman Jan Derck van Karnebeek in een toelichting bij de resultaten.
FrieslandCampina kreeg in het afgelopen halfjaar te maken met een dalende melkaanvoer. Die daalde met 1,6 procent tot zo’n 4,6 miljard kilo. De terugval is deels te verklaren doordat meerdere Nederlandse melkveehouders hun bedrijf stopzetten, onder meer door vergrijzing en aanhoudende onzekerheid in de sector.
Verschillende uitdagingen zullen zorgen voor een afnemende winstgevendheid in de tweede jaarhelft
Toch is Van Karnebeek "uitermate tevreden" over het eerste halfjaar. Voor de tweede jaarhelft voorziet hij echter dat de winstgevendheid afneemt. "We verwachten met verschillende uitdagingen te maken te krijgen die in 2024 of in 2025 nog niet aanwezig waren. Het consumentenvertrouwen is wereldwijd laag, wat naar verwachting zal leiden tot een daling in de afzet", aldus de topman. "Valutaontwikkelingen zullen naar verwachting ook een negatief effect hebben en de basiszuivelmarkten worden minder gunstig", vervolgt hij.
Effect invoerheffingen Trump blijft beperkt
Volgens Van Karnebeek heeft de wereldwijde handelsoorlog in de eerste jaarhelft geen grote effecten gehad op de resultaten. "Het zijn niet zozeer de specifieke invoerheffingen die ons parten spelen. "Wat ons wel parten speelt, is het lage consumentenvertrouwen, en het voortdurende gejojo met invoertarieven. Dat is slecht voor het vertrouwen."
Ook vorig jaar heeft FrieslandCampina gunstige cijfers geboekt. Begin dit jaar kregen alle leden-coöperanten, waaronder 75 Vlaamse bedrijven, een nabetaling van 1,21 euro per 100 kg melk. Leden-melkveehouders ontvingen voor hun duurzaamheidsprestaties in 2024 een totaalbedrag van 228 miljoen euro.

Bron: Belga, eigen berichtgeving
Beeld: FrieslandCampina