Franse voedselprijzen omlaag door druk regering

Een honderdtal voedingsmiddelen wordt vanaf juli goedkoper in Frankrijk. Dat belooft althans de Franse minister van Economie Bruno Le Maire. Hij verwijst in zijn belofte naar de afspraken die het ministerie heeft gemaakt met 75 grote industriële voedingsgroepen, in de strijd tegen inflatie. Het einde van de inflatie is daarmee nog niet in zicht, zeker niet voor consumenten buiten Frankrijk.

13 juni 2023  – Laatst bijgewerkt om 14 juni 2023 24:26

Inflatie 

Vanaf juli zullen verschillende voedingsmiddelen in Frankrijk opnieuw goedkoper worden. De prijsverlaging geldt vooral voor producten zoals pasta, graan, gevogelte en (zonnebloem)olie. De prijsdalingen zouden gaan van twee tot tien procent. Het gaat om producten waarvan de groothandelsprijs is gedaald. De Franse minister van Economie Bruno Le Maire heeft daarover afspraken gemaakt met 75 grote voedingsbedrijven.  

Toch moeten niet alle voedingsproducenten in Frankrijk hun prijzen verlagen. Melk, rund- en varkensvlees krijgen een vrijstelling van de prijsdaling omwille van blijvende hoge productiekosten. De volledige lijst met voedingsproducten die goedkoper zullen worden, zal eind deze week gepubliceerd worden.  

Volgens Le Maire duurt het normaal drie tot vier maanden alvorens een prijsdaling merkbaar is in de winkelrekken na een verlaging op het niveau van de groothandelsmarkten. De producenten zijn met het kabinet akkoord gegaan met een ‘vervroegde indexering’. Het zou gaan over de groep van grootste producenten van het land, die samen 80 procent van alle voeding uitmaken die de Fransen consumeren.  

De inflatie bij onze zuiderburen vertraagde vorige maand tot 5,1 procent, maar voor voedingsproducten ligt die een pak hoger: 14,1 procent.   

We zullen het controleren en sanctioneren als het spel niet eerlijk gespeeld wordt

Bruno Le Maire - Franse minister van Economie

Controleren en sanctioneren  

“We zullen het controleren en sanctioneren als het spel niet eerlijk gespeeld wordt” stelt de minister op de Franse zender BFMtv. Hij overweegt daarbij om de namen bekend te maken van de bedrijven die buiten de lijntjes kleuren en de prijzen niet verlagen. Een taks op ‘overdreven winstmarges’ in de voedingssector zal de minister gebruiken als hulpmiddel om de producenten in het gelid te laten lopen. 

Het is ook niet verwonderlijk dat de Franse regering grote multinationals als Coca-Cola en Unilever viseert want daar zit de echte pricing power. Die bedrijven zitten in de luxepositie omdat ze hogere prijzen kunnen doorrekenen aan hun klanten, zonder daardoor marktaandeel te verliezen. Zolang de prijzen bij dergelijke fabrikanten niet daalt of stabiliseert, zullen de consumenten de prijzen in de winkelrekken maar weinig of niet zien dalen.  

Unilever behoort tot de lijst van fabrikanten die hun prijzen moeten laten dalen en heeft tot hiertoe als enige gereageerd: “We zijn inderdaad in gesprek met het ministerie en alle betrokkenen, waaronder ook winkelketens, om te achterhalen wat de beste manier is om de koopkracht van de Fransen te dienen in de context van de hoge inflatie”, verklaarde een woordvoerder aan Reuters. Andere grote voedingsconcerns weigeren voorlopig alle commentaar. 

Prijzen in België  

Hoewel de energieprijzen en de prijzen van vele voedingsgrondstoffen, vergeleken met een jaar geleden, gedaald zijn kende ons land in mei nog een (relatief hoge) inflatie van 5,2 procent. De hoge voedingsprijzen (+15,5 procent) zijn daarvan de motor.  

Overheidsingrepen zoals in Frankrijk lijken hier vooralsnog niet aan de orde. Onder druk van overheden en de publieke opinie lijken sommige supermarktketens op eigen initiatief in te binden.  

Maar volgens analisten zit het echte probleem niet bij de supermarkten. Door de gestegen loonkost en de langdurige leveringscontracten die tijdens de piek van de inflatie werden afgesloten, verwachten experts een bruto winstmarge tussen vier en acht procent bij ketens als Carrefour en Ahold Delhaize. Dat is slechts een fractie van de 20 à 25 procent operationele winstmarge die grote multinationals als Nestlé en Unilever opstrijken.  

Bron: Eigen berichtgeving / Belga / BFMtv

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek