Colruyt verzet zich tegen prijsverhogingen Mondelez

Supermarktgroep Colruyt is verwikkeld in een prijzenconflict met de Amerikaanse voedingsreus Mondelez. Dat leidt tot enkele lege rekken in winkels van Colruyt en OKay, zo zegt een woordvoerster.

10 mei 2023  – Laatst bijgewerkt om 10 mei 2023 16:24

Mondelez - met merken als Lu, Milka, Côte D'Or, Stimorol en Philadelphia - wil volgens Colruyt nieuwe "substantiële" prijsverhogingen doorvoeren op zijn producten. Dat terwijl beide partijen vorig jaar nog een nieuw akkoord voor heel 2023 hadden afgesloten wegens de "uitzonderlijke situaties met onder andere stijgende energieprijzen en stijgende grondstofprijzen".

Nu is de situatie anders, zegt een Colruyt-woordvoerster. "Grote tariefstijgingen zijn voor ons niet meer te verantwoorden. Enerzijds is het onverwachte element op dit moment niet meer aanwezig. Leveranciers hebben zich, net als ons, kunnen voorbereiden op stijgende kostenposten met een blijvende impact, zoals de loonkosten. Anderzijds zien we ook dat energieprijzen en grondstofprijzen dalen. Wij zouden een tariefdaling van onze leveranciers dan ook eerder te rechtvaardigen vinden."

Als gevolg van het prijzenconflict worden voorlopig geen producten van Mondelez meer aangeleverd, zegt Colruyt. "Dit zal ook op te merken zijn in onze winkels van Colruyt en OKay", luidt het. De retailer - die naar eigen zeggen "de portemonnee van onze klanten wil beschermen" - probeert de situatie snel op te lossen en belooft intussen in alternatieve producten te voorzien.

Aanhoudende inflatie

In een reactie bevestigt Mondelez dat er onderhandelingen aan de gang zijn en dat het "een aantal selectieve prijsverhogingen" wil doorvoeren. Het voedingsbedrijf wijst naar de "ongekende marktomstandigheden" en de fors gestegen kosten die het moet maken.

"Zoals alle voedingsbedrijven ondervinden ook wij nog de gevolgen van de aanhoudende inflatie. En hoewel bepaalde kosten gelukkig weer wat dalen, zijn onze totale productiekosten aanzienlijk gestegen door de hogere prijzen voor energie, transport, verpakkingsmaterialen en bepaalde ingrediënten", klinkt het. "Bovendien hebben ook onstabiele omstandigheden binnen de toeleveringsketen een impact op onze kosten."

Mondelez benadrukt daarnaast dat het bij het bepalen van zijn prijzen ook rekening houdt met de consument. "We proberen de stijging van onze kosten zo veel mogelijk zelf op te vangen omdat het onze prioriteit blijft om onze merken zo betaalbaar mogelijk te houden, zonder afbreuk te doen aan smaak en kwaliteit. Prijzen verhogen is altijd een laatste redmiddel."

De voedingsreus zegt "constructief" te blijven samenwerken met Colruyt, maar erkent dat sommige van zijn producten tijdelijk niet te vinden zullen zijn in de rekken van de retailer zolang de onderhandelingen lopen. "Wij verontschuldigen ons voor het ongemak dat dit kan veroorzaken."

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek