nieuws

Eerste kooien voor Vlaamse mosselvangst uitgezet

nieuws
De eerste mosselkooien werden woensdag uitgezet voor de Belgische kust. Volgens Ivan Victor, voorzitter van de Stichting voor Duurzame Visserijontwikkeling (SDVO), kunnen die in 2007 al tussen de 70 en 75 ton Vlaamse hangmosselen opleveren. Vanaf 2009 hoopt de SDVO op een opbrengst van 10.000 ton, goed voor 30 procent van de Vlaamse mosselconsumptie. Het project kan banen scheppen voor vissers die na hun carrière op zee een job aan land zoeken.
13 april 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:56
De eerste mosselkooien werden woensdag uitgezet voor de Belgische kust. Volgens Ivan Victor, voorzitter van de Stichting voor Duurzame Visserijontwikkeling (SDVO), kunnen die in 2007 al tussen de 70 en 75 ton Vlaamse hangmosselen opleveren. Vanaf 2009 hoopt de SDVO op een opbrengst van 10.000 ton, goed voor 30 procent van de Vlaamse mosselconsumptie.

Er zijn vier zones gepland voor de mosselkweek. In een van de zones voor de kust van Nieuwpoort, de Nieuwpoort Bank, werden woensdag tien drijvende kooien geplaatst. In de drie andere zones voor mosselkweek werd telkens één kooi geplaatst. Later zullen er nog meer kooien bijkomen. Aan elke kooi hangt 450 meter mosseltouw en per meter wordt op 15 kilo opbrengst gerekend.

Het mosselproject moet een alternatief bieden voor de tewerkstelling die verloren gaat in de visserij. "We weten dat vissers gemiddeld maar tot hun 45 jaar op zee gaan", zegt Ivan Victor. "Daarna zoeken ze een job op het land. Het mosselproject moet voor hen alternatieven bieden".

Het project past ook in de reconversie van de Vlaamse zeevisserij. Het aantal schepen wordt afgebouwd en er zijn plannen om de overblijvende schepen milieuvriendelijker en energiezuiniger maken. Een 20-tal reders denkt er bijvoorbeeld aan om hun schepen uit te rusten met ecometers om het brandstofgebruik te meten.

De schipper kan aan de hand van die informatie zijn toerental laten zakken zonder veel prestatieverlies. Een bijbehorende input automatiseert het uitlezen van de verbruikgegevens en laat het schip aan een constante snelheid varen. De combinatie van de systemen leidt tot een brandstofbesparing van 15 tot 20 procent.

Lees ook: Opinie: Marc Deman: "Aan wal kan ik niet aarden"

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek