Duurzaamheidsinspanningen centraal in nieuwe VLAM-campagne

Met de insteek ‘Helden van onze velden’ wil VLAM benadrukken dat initiatieven rond duurzaamheid binnen de Vlaamse landbouwsector groeien als kool. Zowel op vlak van behoud van biodiversiteit als duurzaam gebruik van natuurlijke bronnen, duurzaam water- en bodembeheer, verminderen van voedselverlies en -verspilling en duurzame verpakkingen.

10 mei 2022  – Laatst bijgewerkt om 12 mei 2022 8:32
Lees meer over:

Van drones tot verpakkingen en opslaan van CO2

Voor de nieuwe driejarige campagne van VLAM wordt geen specifiek product, groente, sector of label in de kijker gezet. Deze keer wil het Vlaams centrum voor Agro- en Visserijmarketing consumenten informeren en sensibiliseren met nieuwtjes, cijfers en sprekende voorbeelden van de initiatieven van de AGF-sector (aardappelen, groenten en fruit). “Hoe boeren het klimaat helpen door tonnen CO2 op te slaan onder hun akkers, hoe drones en GPS-gestuurde tractoren bijdragen tot minder waterverbruik en dito voedselverspilling, welke misconcepties over verpakkingen en bewaringsmethodes de wereld uit kunnen worden geholpen… Stuk voor stuk vragen die deze campagne zal beantwoorden”, verduidelijkt woordvoerder Liliane Driesen.

‘Helden van onze velden’ toont waar er momenteel hard gesleuteld wordt, met het oog op een nog meer duurzame sector in de nabije en verre toekomst. Concreet zet het die heldenverhalen van landbouwers, beroepsverenigingen, aardappelverpakkers, handelaars, onderzoeksinstellingen, producentenorganisaties en overige spelers doorheen de hele keten in de verf. Van op het veld tot op je bord.

Duurzaamheidsreflex

 “Anno 2022 barst de landbouwsector van de rasechte ondernemers en innovatoren”, gaat Driesen verder. “Vakmannen en -vrouwen die met een continue duurzaamheidsreflex hun stiel alsmaar verbeteren, technologisch ondersteunen en moderniseren. Initiatieven die soms niet de aandacht krijgen die ze verdienen, en zo niet altijd tot in de Vlaamse huiskamer belanden. Deze campagne wil daar verandering in brengen.”

heldenvanonzeveldencampagnevlam-1250

Een mening die ook Christophe Vermeulen deelt. Als CEO van Belgapom, de sectorfederatie voor de aardappelhandel- en verwerkende industrie, kent hij het reilen en zeilen van de aardappelsector als geen ander. “In weinig sectoren moet je zo flexibel zijn als in de aardappelsector. Zo hebben weersomstandigheden een impact op de omvang van je teelt, maar ook consumentenvoorkeuren spelen een rol voor wat en hoe je teelt. Nu meer mensen duurzaamheid terecht steeds hoger in het vaandel dragen, neemt onze sector graag mee het voortouw. Met ‘Helden van onze velden’ willen we die duurzame initiatieven ook meer proactief in de verf zetten.”

“Ook in de groente- en fruitsector staat duurzaamheid heel hoog op de agenda”, zegt Luc Vanoirbeek, algemeen secretaris van het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT), een vzw die de belangen behartigt van afzetcoöperaties groenten en fruit. “De AGF-sector zet samen zijn schouders onder deze campagne om te informeren en te sensibiliseren. Onze duurzaamheidsinspanningen leveren het meeste op voor de planeet als de sectoren, consumenten en retailers op één lijn zitten.”

Europese Green Deal

VLAM, dat deel uitmaakt van het beleidsdomein Landbouw & Visserij van de Vlaamse overheid, wil met deze campagne tot eind 2024 de actieve rol van de Vlaamse AGF-sector in het klimaatdebat en de duurzaamheidsinitiatieven in het kader van de Europese Farm-to-Forkstrategie. Die vormt de kern van de Europese Green Deal en is erop gericht voedselsystemen eerlijk, gezond en milieuvriendelijk te maken.

Helden van onze velden’ omvat ook enkele bedrijfsbezoeken en een B2B-seminarie in september 2022 met een zestigtal stakeholders uit de hele AGF-sector. Alle beschikbare info vind je op de website www.heldenvanonzevelden.eu.

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek