Delhaize en Unilever bereiken akkoord over prijzen
nieuwsUnilever en Delhaize hebben "tot wederzijdse tevredenheid" een akkoord bereikt over hun samenwerking in België. Dat melden beide bedrijven in een persbericht. De producten van Unilever, waaronder Coral, Dove en Lipton, zullen dus voortaan weer te vinden zijn in de rekken van Delhaize.
"Het betreft een evenwichtig akkoord dat een positieve uitkomst betekent voor beide partijen en voor de consument", luidt het in een gemeenschappelijke mededeling. Delhaize besloot begin februari de samenwerking met Unilever stop te zetten, omdat de producent een prijsstijging wilde doorvoeren waar de supermarktketen zich niet in kon vinden.
"Het is niet zo dat alle producten onmiddellijk uit de winkels werden verbannen", zegt Hans Michiels van Delhaize. "De voorraden die we hadden, bleven gewoon in de rekken liggen". Naast hogergenoemde producten heeft Unilever ook onder meer Axe, Becel, Effi, Knorr, Ola, Signal en Sun in zijn gamma.
Toch was de discussie met Unilever een bijzonder slechte zaak voor Delhaize. Uit een internetenquête midden februari bleek dat 31 procent van de Delhaize-klanten naar de concurrentie trekt om producten van Unilever te kopen. Vooral Colruyt en Carrefour zouden als gevolg van het conflict goede zaken gedaan hebben. Bij Delhaize bleef men wel volhouden dat van een omzetdaling helemaal geen sprake was.
Ook Unilever zelf liet niet na om een publicitair slagje te slaan uit de zaak. De multinational adverteerde in de kranten met de slogan 'Spijtig genoeg tijdelijk uit de rekken bij Delhaize. Gelukkig wel volop in de rekken bij de andere supermarkten'.
Over de inhoud van het akkoord dat deze week werd gesloten, willen beide partijen niets kwijt. In februari werd geschreven dat Unilever een prijsstijging van 20 tot 30 procent beoogde, maar dat wil niemand bevestigen. Ook over de gevolgen die de zaak heeft gehad op de verkoop van Delhaize, wordt niet gecommuniceerd. "Wij zijn een beursgenoteerd bedrijf en kunnen bijgevolg in de loop van het kwartaal niets kwijt over omzetcijfers", zegt Hans Michiels.
Bron: Belga