nieuws

Hele reeks voedingsbedrijven haalt VN-duurzaamheidscertificaat

nieuws

De Tiense maker van citroenzuur Citrique Belge heeft vorige week het VN-duurzaamheidscertificaat ontvangen. Het gaat om een certificaat van Unitar, een instelling van de VN, dat ondernemingen beloont die zich engageren om de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) te behalen. Ook Ardo, BelOrta, Coöperatie Hoogstraten, Inagro, Milcobel en REO Veiling, die vorig jaar het certificaat al ontvingen, werden fysiek in het zonnetje gezet.

2 november 2021  – Laatst bijgewerkt om 2 november 2021 18:17
Lees meer over:

Het VN-duurzaamheidscertificaat 'SDG Pioneer', zoals het voluit heet, vormt de bekroning van duurzaamheidsinspanningen die een bedrijf gedurende drie jaar heeft afgerond. Elk van deze jaren wordt – bij succes – bekroond met het Charter Duurzaam Ondernemen van werkgeversorganisatie Voka. “Binnen dat charter moet je rond de 17 SDG’s van de Verenigde Naties acties ondernemen. Gedurende het jaar worden deelnemers door Voka begeleid bij de realisatie van hun doelstellingen.”, vertelt Sanne Elsen, duurzaamheidsverantwoordelijke binnen Citrique.

Belangrijke duurzaamheidsinitiatieven die de afgelopen drie jaren werden genomen bij Citrique Belge, zijn bijvoorbeeld de installatie van een WKK ter vervanging van een veertig jaar oude energiecentrale. Momenteel wordt er een zuiveringsinstallatie geplaatst die het koelwater uit het productieproces recyclet. “Daarmee kunnen we een miljoen kuub water besparen per jaar“, vertelt Elsen.

Citroenzuur uit restproducten suikerraffinage

Citrique Belge is één van de grootste producenten van citroenzuur ter wereld, met een productie van 100.000 ton citroenzuur per jaar.  Citroenzuur wordt gemaakt uit melasse, een restproduct van suikerraffinage. Dit verklaart ook de locatie van het bedrijf met 350 medewerkers in de nabijheid van Tiense Suikerraffinaderij. Ook bij productieproces van Citrique Belge komen reststoffen vrij (vinasse Citrocol en mycelium Citrocell) die naar de veevoederindustrie gaan of in meststoffen belanden.

Elsen benadrukt dat de  duurzame ontwikkelingsdoelstellingen niet alleen gefocust zijn op de industriële productie. “Zo hebben wij bijvoorbeeld een bijenhotel geplaatst en een zwerfvuilactie georganiseerd in de omgeving van ons bedrijf. Daar zien we in de productie en bedrijfsresultaten niet iets van terug, maar het heeft wel een positieve impact op de natuur.”

Ontwikkelingsdoelstellingen gaan overigens ook over partnerschap en gezondheid van het personeel. Zo werden er bijvoorbeeld pingpong- en tafelvoetbaltafels geplaatst op het bedrijf om beweging van het personeel te stimuleren. Daarnaast werd er geld ingezameld voor armoedebestrijding en een zorginstellingen in de buurt. “Ook hebben we samen met andere bedrijven in de buurt een bloedinzamelactie georganiseerd in samenwerking met het Rode Kruis.”

We willen inzetten op duurzaamheid om zo in te spelen op de noden van vandaag en morgen.

Sanne Elsen - Duurzaamheidsverantwoordelijke bijCitrique

Interesse voor MVO zit in de lift

De interesse voor duurzaam ondernemen is aan een stevige opmars bezig, constateert Voka. "Het aantal nieuwe inschrijvingen voor duurzaamheidstrajecten van Voka is met 30 procent gestegen en piekt dit jaar met 263 deelnemende bedrijven", laat de belangenvertegenwoordiging weten.

Onder de paraplu van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) kunnen ondernemingen op verschillende niveaus werken aan duurzaamheid. Het behalen van een Pioneer-certificaat is een eerste internationale erkenning. Pioneer-bedrijven kunnen vervolgens werken aan het behalen van een Champion-certificaat. En wie ook dat tot een goed einde brengt, kan kandideren voor de titel van Ambassador. Het duurzaamheidscertificaat smaakt bij Citrique alvast naar meer. “Momenteel zitten we in het traject om SDG Champion te worden. De focus hierbij ligt op waterbesparing, maar uiteraard werken we ook verder rond doelstellingen met andere thema’s”, aldus Elsen.

logo aardbeipunnet BelOrta circulair

BelOrta en anderen eveneens officieel gehuldigd

Ook andere Vlaamse voedingsbedrijven hebben duurzame ambities. Een bedrijf dat het VN-Ambassador’s certificaat nastreeft is BelOrta. De groente- en fruitveiling werd dit jaar ook geëerd met het VN-duurzaamheidscertificaat. Net als Ardo, Coöperatie Hoogstraten, Inagro, Milcobel en REO Veiling werd hen het certificaat vorig jaar al toegezegd, maar door de coronamaatregelen was de officiële uitreiking uitgesteld naar dit jaar.

Duurzaam ondernemen is voor BelOrta meer dan enkele grote heel zichtbare acties. “Het zit in ons DNA als coöperatieve onderneming en is een belangrijke waarde voor elk van de 400 BelOrta-medewerkers. We passen het toe bij elke actie, in elk proces. We zijn uiteraard heel blij met deze erkenning, maar dit is zeker geen eindpunt, het is een motivatie om verder te evolueren en te verduurzamen”, reageerde Wim Hubrechts, coördinator duurzaamheid, op het behalen van het certificaat.

 BelOrta toont met deze onderscheiding dat het duurzaam ondernemen hoog in het vaandel draagt. “Tal van zaken kwamen de voorbije jaren aan bod waaronder de vervanging van klassieke verlichting in alle loodsen door ledverlichting, de opvang en het gebruik van regenwater, minder individuele verpakkingen in plastic, bijdrage aan onderzoek en ontwikkeling ten voordele van de producenten, sponsoring van goede doelen bij onder meer primeurverkopen, acties om de tevredenheid en het welzijn van de werknemers te bevorderen”, vervolgt Hubrechts. Meer stappen, bijvoorbeeld in duurzame verpakking, moeten BelOrta op termijn aan de Ambassador's status helpen.

Milcobel: "Deelname werkt intern bewustzijn verhogend"

Ook Milcobel viel vorig jaar in de prijzen en werkt verder aan het vervolgtraject tot ‘Champion’. Ruben Puype, duurzaamheidsverantwoordelijke Milcobel, legt uit waarom de coöperatie meedoet aan het vrijwillig duurzaamheidsprogramma: “Om een aantal redenen. Het is leerrijk om feedback te krijgen van de auditoren, die ook kennis en best practices delen van andere bedrijven. Daarnaast helpt het ons ook bij audits en gesprekken met klanten en is het positief voor ons imago. Het helpt ons bovendien ook om intern het bewustzijn te verhogen rond duurzaamheidsthema’s.”

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek