"Consument staat kritischer tegenover voedselkwaliteit"
nieuwsHet Voedselagentschap heeft vorig jaar voor het eerst meer dan 4.000 klachten gekregen over de kwaliteit van onze voeding. Dat is 80 procent meer dan in 2008, zo staat donderdag in de Concentra-kranten. De toename betekent volgens het Voedselagentschap niet dat er iets mis is met ons voedsel. "De consument is sinds de crisis in 2008 een pak kritischer geworden", zegt de woordvoerster.
De controleurs van het Voedselagentschap onderzochten vorig jaar 4.039 klachten, tegenover 3.389 klachten in 2009 en 2.265 in 2008. Klachten kunnen bijvoorbeeld gaan over onhygiënische restaurants of broodjeszaken, over de versheid van producten of over voedselvergiftigingen.
"De mensen betalen voor een product en willen dan ook dat het in orde is", zegt woordvoerster Lieve Busschots. Ook tv-programma's als 'Mijn restaurant' en 'De smaakpolitie' zouden mensen ertoe aanzetten om te klagen over hun voedsel. Elke klacht wordt binnen de drie weken behandeld. Het Voedselagentschap staat al meer dan tien jaar lang in voor de kwaliteit van onze voeding.
Bron: Belga