Consument in VS vraagt kwaliteitsvlees in hamburger
nieuwsVolgens De Tijd schakelen Amerikaanse hamburgerketens over op vlees van betere kwaliteit. De zorg voor kwaliteit wordt ingegeven door nieuwe spelers op de Amerikaanse hamburgermarkt, die van superieure hamburgers en beleg hun stokpaardje hebben gemaakt. Daarom gaan gevestigde waarden zoals McDonald's nu hun gamma diversifiëren met een duurder segment hamburgers.
McDonald's gaat in de VS hamburgers aanbieden gemaakt van duurder vlees van Aberdeen Angus runderen. Concurrent Wendy's pakt uit met een burger van Noord-Amerikaans vlees dat gegarandeerd nooit werd ingevroren. De gevestigde namen doen dat onder druk van ketens als In-N-out Burger, Shake Shack, Smashburger en Five Guys die het afgelopen jaar bijna 17 procent groeiden, terwijl de positie van de marktleiders stagneerde.
Door hun gamma nu te diversifiëren en ook vlees van betere kwaliteit aan te bieden, willen zij de meer veeleisende consument zelf bedienen. Volgens de krant duiken ook in België de 'betere' hamburgerrestaurants op. Zo pleit Ellis Gourmet Burger in Brussel voor een "eerherstel van de hamburger". Dergelijke hamburgerrestaurants blijven een beperkt fenomeen dat de marktleiders momenteel weinig zorgen baart. Zowel Quick als McDonald's België benadrukken de kwaliteit van de huidige hamburgers. Quick lanceerde vorig jaar nog een bioburger.
Bron: De Tijd