nieuws

Colruyt sluit verbond met vier Europese distributeurs

nieuws
Heeft de grootdistributie te veel macht? Colruyt heeft zopas een verbond gesloten met vier andere Europese distributeurs. De aankopers van Colruyt zijn rond de tafel gaan zitten met die van het Franse Leclerc, het Italiaanse Conad, het Zwitserse Coop en de Duitse Rewe Group. Ze nemen hun productgamma onder de loep om te bekijken wat ze samen kunnen aankopen en wat ze kunnen uitwisselen aan voordelige tarieven.
17 februari 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:56
De Belgische supermarktketen Colruyt heeft een verbond gesloten met vier andere Europese distributeurs. De aankopers van Colruyt zijn rond de tafel gaan zitten met die van het Franse Leclerc, het Italiaanse Conad, het Zwitserse Coop en de Duitse Rewe Group. Ze nemen hun productgamma onder de loep. Wat kunnen ze samen aankopen? Wat kunnen ze aan elkaar leveren tegen een betere prijs?

"Waarschijnlijk is zowat een derde van ons assortiment gelijkaardig. Als we voor die producten samen naar de leveranciers stappen, zullen we een betere prijs kunnen afdwingen. Ik vermoed dat we de marges daarmee met een half procentje kunnen optrekken", zegt topman Jef Colruyt van het gelijknamige familiebedrijf.

"Daarnaast zullen we elkaar ook op een goedkopere manier kunnen voorzien van bepaalde streekproducten en specialiteiten. Belgische bieren in ruil voor Italiaanse pasta en hammen of Franse kazen. Als we die nu als buitenlandse keten in kleine hoeveelheden moeten aankopen, betalen we een veel te hoge prijs. En dan haakt de consument al snel af", aldus Jef Colruyt.

Het verbond Coopernic tussen de vijf ketens wordt gezien als een zoveelste manier om de kosten te drukken in tijden van prijzenoorlog. Maar de distributeurs zeggen dat ze bijna verplicht worden om zich te groeperen, willen ze nog opboksen tegen internationale ketens als Carrefour, Tesco en andere federaties als EMD en AMS. Ook de leveranciers worden almaar groter. Vier multinationals alleen leveren zowat 80 procent van wat er in de Europese supermarkten wordt verkocht. Tegenover die reuzen belanden de nationale ketens in de schaduw.

Met Coopernic kunnen ze zichzelf weer op de voorgrond plaatsen. Samen hebben ze een tiende van de Europese levensmiddelenmarkt in handen, een omzet van 96 miljard euro en ruim 17.000 winkels. In ons land gaat het om 615 vestigingen van de Colruytgroep, maar daar zou in de toekomst nog een aantal Nederlandse winkels aan kunnen worden toegevoegd. Bij onze noorderburen staat zowel Edah als Konmar in de etalage. "We zijn de overname nog aan het bestuderen", zegt Jef Colruyt. "De kans dat we een bod doen, is nog altijd even groot als dat we niets ondernemen".

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek