CEO Clarebout wordt hoofdaandeelhouder Dewulf
nieuwsJan Clarebout, CEO van de West-Vlaamse diepvriesfrietmaker Clarebout Potatoes, wordt hoofdaandeelhouder van de Roeselaarse landbouwmachinemaker Dewulf. Het overnamebedrag blijft confidentieel, maar de West-Vlaamse agro-industrieel krijgt 50 procent van Dewulf Group in handen. Het bedrijf beklemtoont dat Clarebout als stille vennoot aan boord komt en geen rol in de bedrijfsleiding ambieert. “Ik doe dit uit persoonlijke interesse”, zegt de 58-jarige zakenman. “De data uit de rooimachines, daar is het hem om te doen”, is in de sector te horen.
Het is een opvallende alliantie van twee West-Vlaamse zakenfamilies. “Onze werkethos en mentaliteit zijn dezelfde. We begrijpen elkaar”, klinkt het. Dewulf Group is een Roeselaarse bouwer van aardappel- en wortelrooiers (circa 1.800 machines per jaar) en is goed voor 65 miljoen euro omzet. Drie van de aandeelhouders, oud-zaakvoerster Rika Dewulf-Decramer en haar zonen Karel en Willem, zijn niet meer actief bij het bedrijf en gaven te kennen dat ze hun belang wilden verkopen.
Ze hebben nu een koper gevonden in Jan Clarebout, de discrete ondernemer achter de diepvriesfrietproducent Clarebout Potatoes uit Nieuwkerke in de Westhoek. Dat bedrijf is een klant van Dewulf. “Je moet mijn inbreng zien als een loutere kapitaalbelegging”, verduidelijkt Jan Clarebout. “De investering staat volledig los van Clarebout Potatoes.” Een integratie van Dewulf in Clarebouts diepvriesimperium is niet aan de orde, zegt een woordvoerder van Dewulf.
Verandert deze 'persoonlijke investering' van Clarebout dan echt niets aan de relatie tussen Clarebout Potatoes en Dewulf? CEO Hendrik Decramer ziet alvast ruimte voor uitwisseling van knowhow. “Hoewel Jan Clarebout geen ambitie heeft om zich met het dagelijks bestuur van Dewulf bezig te houden, zal zijn kennis van de aardappelsector ons uiteraard versterken”, zegt hij.
Marc Van Herreweghe, de CEO van de aardappelverwerker Mydibel, wijst op het belang van datamanagement in het verhaal. Mydibel is een sectorgenoot van Clarebout Potatoes en ook klant bij Dewulf. “Wellicht wil Clarebout zijn investeringen meer spreiden. Hij blijft wel in de hem bekende landbouwsector. Er zit een logica in de investering, met name voor datamanagement. Die rooimachines 'zien' de aardappelen en registreren een boel interessante data.”
Net als in andere sectoren maakt de aardappelsector zich klaar voor een datarevolutie, waarbij de uitwisseling van data doorheen de keten - van bij de boer over de aardappelverwerkers tot de eindconsument - tot meer efficiëntie en transparantie moet leiden. 'Slimme' landbouwmachines, die gewapend zijn met allerhande sensoren en camera's, zullen daarbij een belangrijke rol spelen. “Hoe meer data, hoe beter, want dan kan het productieproces nog meer worden geautomatiseerd”, weet Marc Van Herreweghe. “Mocht ik in Clarebouts schoenen staan, dan zouden die data mij in elk geval interesseren.”
Bron: De Tijd