Carrefour verliest opnieuw terrein in België
nieuwsCarrefour België, de marktleider in distributie in ons land, boekte in 2007 een omzet van 4,76 miljard euro. Dat is 0,4 procent minder dan een jaar geleden. De grootste daling werd opgetekend door de supermarkten uitgebaat door de groep zelf (-2,9%). De hypermarkten, de belangrijkste activiteit van de groep, gingen 1,4 procent achteruit. De franchisewinkels, Carrefour-vestigingen uitgebaat door een zelfstandige, boekten 3,7 procent meer omzet.
"De marktomstandigheden blijven moeilijk in België", zegt Carrefour. "De harddiscounters winnen snel marktaandeel en de volumegroei is beperkt. Ons franchisenetwerk presteerde wel goed. De 16 geïntegreerde supermarkten die gereorganiseerd werden en begin 2008 opnieuw opengingen als franchisewinkels hadden een negatieve impact op de cijfers van het vierde kwartaal".
In het vierde kwartaal kwam de omzet van Carrefour uit op 1,27 miljard euro, nauwelijks meer dan een jaar eerder (+0,1%). Op basis van die cijfers verliest Carrefour opnieuw marktaandeel in ons land. Immers, directe concurrent Delhaize, het nummer twee op de markt, boekte in het vierde kwartaal een omzetgroei met 1,4 procent tot 1,14 miljard euro. Over het hele jaar boekte Delhaize een omzetgroei met 1,7 procent tot 4,36 miljard euro.
Colruyt, de derde speler in België, komt pas eind januari met cijfers. Maar commercieel directeur Jean-Pierre Roelands liet onlangs al verstaan dat de groep uit Halle ook vorig jaar haar opmars wist voort te zetten en marktaandeel won. Dat naast de softdiscounter Colruyt ook de harddiscounters Aldi en Lidl terrein winnen, geeft Carrefour zelf aan.
Wereldwijd presteerde de groep Carrefour beduidend beter dan in België. De vierdekwartaalomzet klom met 10 procent tot 25,57 miljard euro en klopt daarmee de gemiddelde analistenverwachting. Op de thuismarkt Frankrijk wist de grootste Europese distributeur opnieuw klanten te winnen. Dat leverde een groei op met 4 procent in het vierde kwartaal. In de groeimarkt Brazilië profiteerde de groep van de vele winkels die ze er de jongste tijd opende. In Latijns-Amerika was er een groei met 49 procent. Azië groeide 5,6 procent.
Voor 2008 rekent Carrefour op een omzetgroei met 6 à 8 procent, exclusief overnames. Het bedrijfsresultaat zou nog iets sneller moeten groeien.(KS)
Bron: De Tijd