Britse campagne zwengelt groente- en fruitverkoop aan
Een Britse campagne om meer groente en fruit te eten, heeft ertoe geleid dat sommige winkels de omzet in dit segment met 40 procent hebben kunnen opvoeren. Het regionale proefproject in Noordoost-Engeland wordt daarom nu over het hele land uitgerold. Ook Frankrijk wil de consumptie aanzwengelen en staat de komende drie weekends losse verkoop op straat en parkeerterreinen toe.
De regering in Londen probeert al geruime tijd de eetgewoonten te verbeteren om zo de hoge graad van overgewicht terug te dringen. De activiteiten zijn daarbij vooral gericht op armere wijken waar gewoonlijk minder groente en fruit wordt gekocht.
Naast een landelijke reclamecampagne konden gemakswinkels – de zogenaamde convenience stores – ook een bijdrage krijgen voor koelvitrines of andere uitstalvoorzieningen. Ook worden winkeliers gestimuleerd het versaanbod uit te breiden.
"Het zijn vaak maar kleine dingen, fruit bij de deur of buiten uitstallen in plaats van in een hoekje achteraf, de producten langer vers houden zodat je geen nee hoeft te verkopen. Alles bij elkaar heeft dat opvallend goede resultaten opgeleverd", zegt een woordvoerster van de organisatie van kleine winkeliers ACS.
Minister voor volksgezondheid Andy Burnham: "We slaan met deze actie twee vliegen in een klap: mensen gaan meer groente en fruit eten en halen daarmee mogelijk de aanbevolen vijf porties per dag en tegelijk kunnen kleine winkeliers hun omzet en winst opvoeren".
Ook Frankrijk doet inspanningen om de verkoop van groente en fruit te stimuleren en de aanhoudende afzetcrisis te verzachten. Franse supermarkten stallen vrijdag en zaterdag hun groente en fruit buiten. De Franse overheid staat voor drie weekeinden de losse verkoop op parkeerterreinen en stoepen bij de super- en hypermarkten toe.
Bron: Agrarisch Dagblad