BelOrta gaat strijd aan met dalende witloofconsumptie

De witloofconsumptie in ons land is de afgelopen twintig jaar met een kwart gedaald. Vooral jongeren laten de typische Belgische groente steeds vaker links liggen, blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau GfK Belgium. De bevindingen waren voor de veiling BelOrta aanleiding om een marketingcampagne op touw te zetten waarin onder meer chef-kok Bart Tastenhoye fungeert.

12 januari 2022  – Laatste update 13 januari 2022 8:56
Lees meer over:
witloof in de grond_BelOrta

Ons befaamde Belgische witloof voert dezer dagen een verwoede strijd: steeds minder Belgen zetten de klassieker op het menu. Vooral bij de jongere generaties slinkt de populariteit van de witte stronkjes jaar na jaar, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK Belgium in opdracht van VLAM. De cijfers van GfK Belgium liegen er niet om: de gemiddelde Belg koopt vandaag nog nipt 3 kilo witloof per jaar, terwijl dat 20 jaar geleden ruim 4 kilo was. Bovendien zet de daling in witloofconsumptie elk jaar door en lijkt er niet meteen een kentering in zicht als je naar het profiel van de witloofkoper kijkt.

Vooral jongere mensen, onder de 40 jaar, laten witloof namelijk links liggen. Dat geldt zowel voor alleenstaande thuiskoks als voor gezinnen met kinderen. Anderzijds: hoe ouder, hoe sneller witloof opduikt in de top tien van meest verkochte groenten. Gepensioneerden zijn de grootste fans. Dat verklaart ook de vrij klassieke gerechten met witloof die we thuis eten. Zo combineren Belgen de groente vooral met aardappelen, eieren, gekookte ham, kalkoen, een kaasbereiding, varkensgebraad of varkenshaasje. Ook niet zo verrassend: we eten witloof het vaakst in de winter en in het weekend.

Vlaams-Brabant voedt kinderen op met witloofboxen
Uitgelicht
De provincie Vlaams-Brabant en het Praktijkpunt Landbouw Vlaams-Brabant delen de komende weken 800 witloofboxen uit onder lokale scholen in de regio. Het is alweer de elf...
25 november 2021 Lees meer
witloofgerechten_BelOrta

Campagnes om consumptie aan te wakkeren

De mindere interesse voor de groente onder jongeren, heeft al langer de aandacht getrokken van organisaties en overheden. Zo voert de provincie Vlaams-Brabant al jaren promoacties om schoolkinderen kennis te laten maken met witloof. Eind vorig jaar werden er bijvoorbeeld 800 witloofboxen verspreid onder lokale scholen in de regio.

De bevindingen van GfK Belgium waren recent ook aanleiding voor groente- en fruitcoöperatie BelOrta om de marketinghandschoen op te pakken. Voor BelOrta, dat ruim de helft van alle verkochte witloof in België voor haar rekening neemt, blijft het een belangrijk product dat ook veelvuldig op export gaat. In 2020 vond bijna 17.000 ton Belgische witloof zijn weg naar de rest van de wereld, met als top-5-landen Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië en Nederland.

PERSBERICHT - BelOrta start campagne om dalende trend van witloofconsumptie te keren_

Koken bij studenten op kot

Om de dalende trend in de binnenlandse consumptie te keren, richt BelOrta zijn pijlen eveneens op jongeren. Om hen de smaak van witloof bij te brengen én hen te verrassen met minder klassieke gerechten schakelde de veiling chef-kok Bart Tastenhoye, die in Leuven restaurant Taste runt, in om studentproof witloofgerecht te ontwikkelen dat hij samen met zijn moeder ging klaarmaken bij enkele studenten op kot.

Op het menu stonden gestoofde witloofstronkjes met Luikse siroop, geserveerd met Jonagold-appel, veldsla en geroosterde walnoten. “Net als mijn mama hou ik van verse, lokale producten. Daarbij is witloof een persoonlijke favoriet. Je kan er zoveel kanten mee uit, voor mij is witloof absoluut een ondergewaardeerde groente! Gezond, lekker en zo gemakkelijk klaar te maken”, vertelt de chef-kok.

Bekijk hieronder de video van de BelOrta-samenwerking met Bart Tastenhoye en zijn moeder Rita. Zin gekregen in het studentgerecht? Het recept vind je hier.

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek