Belgische voedingsbedrijven zien kosten exploderen

Terwijl de impact van de coronacrisis en de sluiting van de horeca en het toerisme blijven nazinderen, krijgen heel wat Belgische voedingsbedrijven vandaag te maken met sterk stijgende kosten. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, roept ketenpartners dan ook op om de nodige flexibiliteit aan de dag te leggen. “We vragen ook aan de overheden om de lopende steunmaatregelen nu nog niet af te bouwen.”

8 juni 2021  – Laatste update 8 juni 2021 13:04
Lees meer over:

Voedingsbedrijven krijgen de laatste maanden steeds meer te maken met bevoorradingsproblemen. Uit een bevraging bij leden van Fevia blijkt dat meer dan de helft van de voedingsbedrijven met tekorten of langere levertijden kampt. “Dit is met name het geval voor ingrediënten zoals aroma's, oliën, inuline of dextrose, maar ook voor verpakkingsmaterialen uit karton, aluminium en kunststoffen”, aldus Fevia.

95 procent van de voedingsbedrijven zien -  mede door de schaarste - hun kosten aanzienlijk de hoogte in gaan. Uit cijfers van het FAO, de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties, blijkt dat de prijzen voor voedingsingrediënten voor de twaalfde opeenvolgende maand stijgen.

Wereldwijde voedselprijzen naar hoogste niveau in 10 jaar
Uitgelicht
De voedselprijzen zijn wereldwijd met 40 procent gestegen op een jaar tijd, en hebben het hoogste niveau bereikt sinds september 2011. Dat meldt de Voedsel- en Landbouworganis...
4 juni 2021 Lees meer

“Hangen vast aan contracten”

Ongeveer de helft van de ondervraagde voedingsbedrijven geeft aan dat zij deze stijging van de productiekosten helemaal niet zullen kunnen doorrekenen in hun verkoopprijzen, vooral omdat ze vasthangen aan jaarcontracten met de supermarkten. “Uit een enquête van de Nationale Bank van België blijkt bovendien dat de toeleveranciers van voedingsbedrijven zelf wél in belangrijke mate hun verhoogde kosten zullen doorrekenen” weet Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia. “Dat merken voedingsbedrijven nu al volop in de praktijk: hun toeleveranciers beroepen zich op overmacht om de prijsstijgingen te verantwoorden.”

“Onze voedingsbedrijven zitten bijgevolg tussen hamer en aambeeld: ze moeten zelf meer kosten betalen aan hun leveranciers, maar kunnen die nauwelijks doorrekenen aan hun afnemers. In de huidige situatie willen onze bedrijven natuurlijk liever geen hogere prijzen aanrekenen aan de horeca, al wordt dat wellicht onvermijdelijk”, gaat Vander Stichele verder. “Van onze ketenpartners, en dan vooral de supermarkten, vragen we in deze uitzonderlijke omstandigheden daarom de nodige aandacht en flexibiliteit ten aanzien van hun leveranciers uit de voedingsindustrie.”

Voorzichtig optimistisch naar toekomst kijken

Uit de bevraging van Fevia blijkt dat Belgische voedingsbedrijven de eerstkomende maanden vrij somber inzien, maar tegelijk voorzichtig optimistisch zijn om naar de toekomst toe aan te knopen met economisch herstel. Een kwart van de voedingsbedrijven verwacht dat hun omzet in de komende zes maanden nog verder zal dalen in vergelijking met vandaag. “Op korte termijn heerst er dus pessimisme, vooral omdat de liquiditeit soms is aangetast door de coronacrisis”, zegt Fevia. Positief is wel dat de werkgelegenheid in de voedingsindustrie dit jaar stabiel zou blijven op ongeveer 96.000 jobs.

Sectororganisatie Fevia pleit ervoor om het potentieel van de grootste industriële sector te vrijwaren en voedingsbedrijven nu niet los te laten. “Onze ondernemers laten duidelijk het hoofd niet zakken: als essentiële sector blijven we doorzetten en investeren met het oog op een doorstart in de toekomst. Het komt er nu op aan om een correcte prijs te betalen voor onze voeding en dranken, waarbij iedereen op een billijke wijze zijn boterham kan verdienen.”

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek