nieuws

Belg helemaal niet vies van huismerken

nieuws
De Belg is het meest overtuigd om huismerken te kopen voor zuivelproducten, droge voeding, drogisterij, diepvries, charcuterie en kazen. Dat blijkt uit een enquête van Carrefour, GB en Express. De afdelingen waarin consumenten het minst geneigd zijn distributiemerken te kopen zijn die van de huishoudelektro, bieren, parfumerie, wijnen, aperitieven en cola's en limonades. Van de ondervraagden geeft 92 procent aan distributiemerken te kopen.
23 januari 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:06
Lees meer over:

De Belg is het meest overtuigd om huismerken te kopen voor zuivelproducten, droge voeding, drogisterij, diepvries en charcuterie. Dat blijkt uit een enquête van Carrefour, GB en Express. Van de ondervraagden geeft 92 procent aan distributiemerken te kopen.

De afdelingen waarin consumenten het minst geneigd zijn distributiemerken te kopen zijn die van de huishoudelektro, bieren, parfumerie, wijnen, aperitieven en cola's en limonades. In het noorden van het land worden significant meer huismerken gekocht dan in het zuiden van het land, zo blijkt. Terwijl in het noorden 94 procent van de respondenten aangeeft distributiemerken te kopen en 6 procent verklaart dat niet te doen, is dat in het zuiden van het land respectievelijk 87 procent en 13 procent.

Naast een regionaal verschil blijkt er ook een verschil te zijn tussen mannen en vrouwen. Zo zijn vrouwen (95 procent) duidelijk meer geneigd huismerken te kopen dan mannen (90 procent). Behalve de prijs zijn er nog twee criteria die de keuze voor een huismerk sterk beïnvloeden. Het gaat daarbij in de eerste plaats, voor 73 procent van de respondenten, om de kwaliteit en de smaak van het product zelf. Op de tweede plaats komt, voor 68 procent van de ondervraagden, het vertrouwen in de keten.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 87 procent van de respondenten er geen enkel probleem mee heeft om huismerken te gebruiken of op tafel te zetten wanneer er bezoek komt. Daarnaast zou 76 procent de huismerken zelfs aanbevelen bij familie en vrienden. Qua toekomstig aankoopgedrag wijst het onderzoek uit dat van de tien aankopen die de respondenten in de toekomst plannen te doen, er 5,37 van een distributiemerk zullen zijn.

In oktober 2008 lag dat aantal verkochte huismerken nog op 4,69. Tachtig procent van de ondervraagden gaf overigens aan in de toekomst huismerken te zullen blijven kopen, ook als hun koopkracht zou stijgen.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek