nieuws

Belg blijft wijn trouw ondanks crisis

nieuws
De verkoop van wijn is ten opzichte van vorig jaar met 3 tot 6 procent gestegen. Zowel de laagste als de hoogste prijscategorie zitten in de lift. Alle supermarkten in ons land zijn dan ook unaniem: van een crisis is er tot op heden geen sprake. Vooral de Spaanse schuimwijn Cava doet het zeer goed. Supermarktketen Spar spreekt van een enorme stijging van 20 à 30 procent, Colruyt heeft het over "spectaculaire volumes". Dat meldt Alain Bloeykens, de organisator van de wijnbeurs Megavino.
29 december 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:06
Lees meer over:
De verkoop van wijn is ten opzichte van vorig jaar met 3 tot 6 procent gestegen. Alle supermarkten in ons land zijn unaniem: van een crisis is er tot op heden geen sprake. Vooral de Spaanse schuimwijn Cava doet het zeer goed. Supermarktketen Spar spreekt van een enorme stijging van 20 à 30 procent, Colruyt heeft het over "spectaculaire volumes". Dat meldt Alain Bloeykens, de organisator van de wijnbeurs Megavino.

Bloeykens hield een rondvraag bij de belangrijkste supermarkten van België, 40 grote particuliere wijnhandelaars en twee filialen van de Franse supermarkt Auchan. Maar liefst 65 procent van de privé-handelaars noteert een meerverkoop van wijn. 20 procent houdt het op een status quo en 15 procent zegt minder te verkopen dan vorig jaar. Zeer opvallend is dat de twee Franse filialen in eigen land een dalende verkoop opmerken. "Maar het totale zakencijfer houdt, verbazend genoeg, stand dankzij de aankopen van Belgen", zegt Alain Bloeykens.

Alle supermarkten noteren een duidelijke meerverkoop, tussen 10 à 20 procent, voor schuimwijnen. Vooral Cava doet het zeer goed. De verkoop van champagne doet het dan weer iets minder dan in 2007. In volume moet champagne dit jaar wat inleveren. Het gemiddelde verlies schommelt tussen 4 à 7 procent. Maar door een prijsverhoging begin dit jaar menen de supermarkten evenveel winst te maken als vorig jaar. Opmerkelijk is dat consumenten minder kiezen voor grote merken en meer voor de huismerken en promoties gaan.

Alle ondervraagde winkelketens en wijnhandelaars zijn het erover eens: de laagste prijscategorie (tot 5 euro) en de hogere categorie (boven de 8 euro) zitten in de lift. Het middensegment doet het duidelijk minder goed met een daling van de omzet van 10 procent. De Franse klassiekers zoals Chablis en Sancerre bij de witte wijnen, en de rode Bordeaux en Rhônewijnen blijven het goed doen. Toch merken alle supermarkten een stijgende interesse voor wereldwijnen in de lagere prijsklasse. Die zijn vooral afkomstig uit landen als Chili, Zuid-Afrika en Australië.

"Eén op vier handelaars houdt zijn hart vast voor 2009. Drie op vier denkt dat het totale volume niet zal dalen maar verwacht dat de prijs steeds belangrijker zal worden", besluit Alain Bloeykens.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek