@Boerburgertweet gaf reeds 100 boeren forum op Twitter

Via @Boerburgertweet vertellen Nederlandse landbouwers op Twitter over hun bedrijf, en het dagelijks leven op de boerderij. Toen boeren in de zomer van 2015 dit medium gingen gebruiken om virtueel opendeur te houden, durfden we niet vermoeden dat ze dit zo lang zouden volhouden. Al twee jaar lang komt er iedere week een andere boer(in) aan de beurt. Bij de start sprongen enkele Vlaamse landbouwers op de kar. Sindsdien blijft de account de moeite om te volgen want laatst vond een pluimveehouder de moed om in volle fipronil-crisis te tweeten over zijn bedrijfsverzegeling, en deze week kunnen volgers zich op Twitter vergapen aan een alpacaboerderij.
29 augustus 2017  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:41
Lees meer over:

Via @Boerburgertweet vertellen Nederlandse landbouwers op Twitter over hun bedrijf, en het dagelijks leven op de boerderij. Toen boeren in de zomer van 2015 dit medium gingen gebruiken om virtueel opendeur te houden, durfden we niet vermoeden dat ze dit zo lang zouden volhouden. Al twee jaar lang komt er iedere week een andere boer(in) aan de beurt. Bij de start sprongen enkele Vlaamse landbouwers op de kar. Sindsdien blijft de account de moeite om te volgen want laatst vond een pluimveehouder de moed om in volle fipronil-crisis te tweeten over zijn bedrijfsverzegeling, en deze week kunnen volgers zich op Twitter vergapen aan een alpacaboerderij.

In de zomer van 2015 zijn Nederlandse boeren actief beginnen communiceren via de collectieve account @Boerburgertweet. Iedere week beheert een andere boer of boerin de account zodat de tweets nooit gaan vervelen. Met 14.000 volgers op Facebook en bijna 7.800 op Twitter is de impact van de account niet te onderschatten. Het aantal volgers stijgt nog dagelijks. Over de verschillende deelsectoren leren zij iets bij, ook over nagenoeg onbekende takken van de landbouw zoals een kamelen- en alpacaboerderij. Laatst kwam een pluimveehouder aan bod wiens bedrijf op slot ging vanwege de fipronilcrisis. Hij verklaarde welke impact de bedrijfsverzegeling had op zijn bedrijf en gezinsleven. Vorige week vertelde een biologische varkenshouder honderduit over zijn levenswerk, deze week is alpacakweker Kevin Hamstra ‘gastboer’.

Hamstra deelde reeds met alle volgers op Twitter dat de alpaca’s centjes opbrengen door de fokkerij en verkoop van stamboekdieren, en door de verkoop van hun wol. De beste kwaliteit brengt 95 euro per kilo wol op. De dieren melken is niet interessant want alpacas geven nog geen liter melk per dag. In landen als Australië, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk wordt alpacavlees gegeten, maar in Nederland mogen de dieren niet geslacht worden. Wat wel mag en bovendien bijzonder populair is bij bezoekers, is met de alpaca’s wandelen in het bos.

Naar aanleiding van het tweejarig bestaan van de Twitter-account werd initiatiefneemster Caroline van der Plas geïnterviewd door de collega’s van Boerenbusiness. “Boeren hebben de vrijheid om een week lang te twitteren en te vertellen wat er op het erf, in de stal en op de akker gebeurt. Bedoeling is dat de burger leert waar zijn voedsel vandaan komt. Tot dusver hebben ruim 100 boeren meegedaan, op een enkele week tussen Kerst en Nieuwjaar na heeft de account nooit stilgelegen.”

Ook een varkenstransporteur en een ketchupmaker kwamen al aan bod, die laatste heel toepasselijk een week na de blik op een glastuinbouwbedrijf dat tomaten teelt. Van der Plas: “Moeilijk is het niet om boeren en tuinders bereid te vinden. Ze willen graag hun verhaal vertellen. De enige terughoudendheid betreft de tijd die er kruipt in een hele week actief zijn op Twitter.” Via dat sociale medium voegt ze daar zelf nog aan toe dat @Boerburgertweet sinds kort een Franse tegenhanger heeft, namelijk @agribretagne. Zelf kondigt de Nederlandse aan dat ze doorgaat met de account op de ingeslagen weg in de hoop zo nog meer burgers en journalisten te bereiken.

Bron: eigen verslaggeving / Boerenbusiness

Beeld: Twitter

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek