Alpro wil meer flexitarische voedingsgewoonten promoten

Nu het van oorsprong Belgisch merk Alpro 40 kaarsen mag uitblazen, heeft het een nieuw actieplan gelanceerd voor gezondheid en duurzaamheid onder de noemer ‘Feeding our Future with Plants’. Alpro, dat nu onderdeel uitmaakt van het zuivelconcern Danone, gaat daarvoor 30 miljoen euro investeren. “Het is onze missie om meer flexitarische voedingsgewoonten te promoten. De trend naar een meer plantaardig eetpatroon is niet meer te stoppen”, klinkt het.

18 september 2020  – Laatst bijgewerkt om 18 september 2020 22:32
Lees meer over:

In 1980 werd het merk Alpro opgestart binnen voedingsgroep Vandemoortele. Het begon als een experiment met sojadrank ontwikkeld om consumenten met zuivelintoleranties te bedienen, maar groeide op 40 jaar tijd uit tot de Europese marktleider met een aanbod van meer dan 120 plantaardige producten, van dranken tot yoghurt, pudding en ijs. In 2017 nam de Franse multinational Danone Alpro over. De hoofdzetel van het bedrijf is evenwel nog steeds in Gent gevestigd en in Wevelgem is er nog een belangrijke productiefaciliteit.

Meetbare verschuiving naar naar meer plantaardige eetgewoonten

Om zijn 40ste verjaardag te vieren lanceert Alpro een nieuw actieplan voor gezondheid en duurzaamheid. “Onze eetgewoonten zijn niet langer duurzaam voor de planeet en dus moeten we de manier waarop we voedsel produceren en consumeren veranderen”, legt Sue Garfitt, general manager van Alpro, uit. Daarom staan in het actieplan een aantal engagementen die tot doel hebben om tegen 2025 een meetbare verschuiving naar meer plantaardige eetgewoonten te bevorderen. Zo wordt onder meer vermeld dat het bedrijf werk wil maken van de transitie naar een regeneratieve landbouw, met bijzondere aandacht voor biodiversiteit en watergebruik.

Daarnaast wil Alpro inzetten op 100 procent recycleerbare verpakkingen en de watervoetafdruk met 60 procent verminderen. De bouw van de grootste waterzuiveringsinstallatie in de Alpro-fabriek in Wevelgem, die in het voorjaar van 2021 moet klaar zijn, moet aan die doelstelling helpen realiseren. Daarnaast wil Alpro tegen 2025 zijn portfolio verder diversifiëren met ten minste 9 plantaardige ingrediënten. Vandaag zijn er dat 7: soja, amandelen, hazelnoten, cashewnoten, rijst, haver en kokoksnoten.

Zowel het gebruik van soja als plantaardige voedingsbron als het gebruik van water bij de teelt van onder andere noten, wordt wel eens in vraag gesteld. Sue Garfitt wijst erop dat het bedrijf zoveel mogelijk met lokale producten werkt. “Van de sojabonen die wij gebruiken, komt 60 procent uit Europa”, klinkt het. Alpro wil dan ook niet gelinkt worden aan de ontbossing van het Amazonewoud. Met het terugschroeven van de watervoetafdruk met 60 procent wil Alpro reageren op de tweede kritiek.

Plantaardige eiwitten uit eigen land

Ook in ons land heeft Alpro, samen met de Vlaamse overheid, ILVO, Arvesta en Colruyt, de schouders gezet onder een project dat als doel heeft om de teelt van soja in ons land op commerciële schaal te ontwikkelen. De bedoeling is om op korte termijn te evolueren naar een areaal van zo’n 120 hectare. Bij ILVO loopt er momenteel ook onderzoek naar de teelt van andere plantaardige eiwitbronnen, zoals kikkererwten, linzen, bruine bonen, edamame, enz. “Het is belangrijk dat onze Vlaamse landbouwers een graantje kunnen meepikken van de huidige hype rond plantaardige eiwitten”, zo klinkt het daar.

Flexitariërs worden een essentiële doelgroep in de shift die ons voedselsysteem nodig heeft.

Emmanuel Faber - CEO Danone

Het lijkt een contradictie dat een zuivelconcern als Danone, moederbedrijf van Alpro, zich schaart achter een slogan als ‘Feeding our Future with Plants’, maar Emmanuel Faber, CEO van Danone, spreekt dat tegen. “Het één sluit het ander niet uit. Danone en Alpro moeten samen zoveel mogelijk mensen bereiken. We mogen dan niet in niches denken. Flexitariërs worden een essentiële doelgroep in de shift die ons voedselsysteem nodig heeft. En dan moet je zowel zuivel als plantaardig eten aanbieden.”

In dat kader verwijst Faber ook naar de Europese Green Deal en de Farm2Fork-strategie. “Wij stellen deze krachtige internationale engagementen ten zeerste op prijs. Het is bemoedigend dat beleidsmakers het belang en de urgentie ervan inzien dat het voedselsysteem een duurzamere weg moet inslaan, door mét de natuur samen te werken in plaats van ertegen”, aldus de CEO van Danone.

Bron: Eigen verslaggeving / De Tijd

Beeld: Alpro

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek