Al 5.000 inschrijvingen voor VeggieChallenge

Uit onderzoek van iVOX in opdracht van EVA vzw blijkt dat 1 op 3 Belgen minstens wekelijks vegetarisch eet en 4 op 10 vleeseters wil in de toekomst minder vlees eten. Voor de VeggieChallenge, die op 1 maart van start, meldt EVA dat er al 5.000 inschrijvingen zijn. De vzw hoopt op minstens 30.000 deelnemers.

22 februari 2022  – Laatst bijgewerkt om 23 februari 2022 8:08
Lees meer over:

In januari deed iVOX in opdracht van EVA vzw onderzoek naar de eetgewoonten van de Belgen. Daaruit blijkt dat het aantal Belgen dat dagelijks vlees of vis eet, blijft dalen. Slechts 68 procent van de Belgen noemt zich nog omnivoor. Het percentage (bijna-)vegetariërs en veganisten blijft nog klein, maar stijgt wel significant ten opzichte van 2020, van 5 naar 8 procent.

Ook het aantal flexitariërs groeit: 28 procent van de Belgen eet minstens 3 dagen per week vegetarisch. In 2020 was dat maar een kwart. Vier op de tien vleeseters wil in de toekomst minder vlees eten. Het is opvallend dat vooral vrouwen en jongeren het minst vlees eten. Bij de Belgen jonger dan 35 eet nog maar 58 procent elke dag vlees en vis.

Wie graag meer plantaardig wil eten kan zich inschrijven voor de VeggieChallenge in maart op www.veggiechallenge.be. Via weekmenu’s, gezondheidsinfo en producttips biedt de website ondersteuning. De VeggieChallenge kan ook op de steun van verschillende ambassadeurs rekenen, zoals chef Wim Ballieu. Hij zorgt, in samenwerking met Garden Gourmet, voor een extra veggie aanbod in zijn restaurants.  “Plantaardig eten zou geen challenge mogen zijn. Het is onze taak als chefs om te bewijzen en te inspireren hoe lekker het is om enkele dagen in de week geen vlees te eten”, zegt de Gentse chef. 

'Geen interesse'

Ook plantaardige zuivel zit in de lift, volgens het onderzoek: 29 procent consumeert minstens wekelijks plantaardige zuivelalternatieven, een stijging met 6 procent sinds 2016. Bij EVA wijzen ze op het groeiende aanbod plantaardige melk en yoghurt. “Smaak, kwaliteit en diversiteit zijn in korte tijd sterk verbeterd en op steeds meer plekken is bijvoorbeeld de optie plantaardige melk bij de koffie heel gewoon”, zeg EVA-woordvoerster Fien Louwagie. “Net als bij vleesvervangers geldt hier dat als het lekker en toegankelijk is, steeds meer mensen het proberen.”

De belangrijkste redenen om niet vegetarisch te eten zijn gebrek aan interesse (27 procent), smaak (30 procent), prijs (24 procent) en onvoldoende kookvaardigheden (19 procent). De belangrijkste redenen om het wel te doen zijn dierenwelzijn (51 procent), milieubewustzijn (37 procent) en gezondheidsredenen (32 procent).

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek