nieuws

Aardappel blijft populairder dan pasta of rijst

nieuws
Het thuisverbruik van verse aardappelen daalt naar 28 kg per Belg, maar het blijft wel de vaakst geconsumeerde maaltijdbegeleider. Aardappelen worden gemiddeld 3,5 keer per week gegeten, zo blijkt uit onderzoek van InSites Consulting in opdracht van VLAM. Driekwart van de aardappelen wordt in de supermarkt gekocht en elf procent bij de landbouwer.
7 juni 2012  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:18
Lees meer over:

Het thuisverbruik van verse aardappelen daalt naar 28 kg per Belg, maar aardappelen blijven wel de vaakst geconsumeerde maaltijdbegeleider. Ze worden gemiddeld 3,5 keer per week gegeten, zo blijkt uit onderzoek van InSites Consulting in opdracht van VLAM. Driekwart wordt in de supermarkt gekocht en elf procent bij de landbouwer. Daarmee zijn aardappelen het populairste product in de rechtstreekse verkoop.

Als maaltijdbegeleider blijven aardappelen en aardappelproducten (inclusief frieten) populairder dan pasta en rijst. Het aantal keer dat een Belg aardappelen eet per week is de laatste jaren wel licht dalend. Op een gemiddelde dag eet 52 procent van de Belgen aardappelen, tegenover 23 procent pasta en 10 procent rijst. Gekookt zijn aardappelen het meest in trek.

Het thuisverbruik van aardappel is de laatste jaren licht dalend en bedroeg vorig jaar 28 kg per Belg per jaar. Hoewel het aardappelverbruik stijgt met de leeftijd, zijn net jongeren beneden de 30 meer aardappelen gaan eten (van 21 naar 24 kg per capita). Zij vallen binnen de doelgroep die VLAM wil bereiken met zijn Patapas-campagne die 'hippe en smaakvolle hapjes met patatjes' onder de aandacht brengt.

Het thuisverbruik van verwerkte aardappelen in diepvries (friet, kroketten, enz.) bleef de afgelopen vier jaar stabiel rond zeven kg per capita. De verse verwerkte aardappelen zitten sterk in de lift. In 2011 kocht een Belg gemiddeld voor 1,5 kg aan verse verwerkte aardappelen, wat overeenstemt met een groei van 47 procent in vergelijking met 2008 en van 10 procent in vergelijking met 2010.

Door de groeiende belangstelling van consumenten voor producten van bij ons, doen de supermarkten meer inspanningen om Belgische aardappelen aan te bieden. Ook de Belgische aardappelsector spant zich in om de thuismarkt als voorkeursmarkt te behandelen. Daardoor was 79 procent van het aardappelaanbod in de supermarkten vorig jaar van Belgische origine.

Ontdek 'Patapas. 1000 hapjes met patatjes'

Beeld: Patapas

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek