nieuws

Webshops voor voeding hebben trouw online cliënteel

nieuws
Uit een onderzoek dat Insites Consulting uitvoerde in opdracht van Comeos, de federatie van handel en diensten in België, blijkt dat meer dan de helft van de Belgen al online producten of diensten kocht. "Het vertrouwen in e-commerce groeit", zegt Dominique Michel. Zeven procent van de ondervraagden kocht in 2010 voeding via een webshop.
20 mei 2011  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:59
Lees meer over:

Uit een onderzoek dat Insites Consulting uitvoerde in opdracht van Comeos, de federatie van handel en diensten in België, blijkt dat meer dan de helft van de Belgen al online producten of diensten kocht. "Het vertrouwen in e-commerce groeit", zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel. Zeven procent van de ondervraagden kocht in 2010 voeding via een webshop. Van alle aankopen heeft voeding de trouwste online klanten.

Meer dan duizend Belgen werden ondervraagd over hun online koopgedrag. "De enquête toont aan dat steeds meer mensen de weg vinden naar webshops", zegt Dominique Michel. "De voorbije twaalf maanden kochten 45 procent van de Belgen online producten of diensten. Eén op vier deed dat voor het eerst. Liefst 84 procent van de meer dan duizend ondervraagden is bovendien van plan ook in de toekomst e-commerce als aankoopkanaal te gebruiken."

Vooral vrouwen en lager opgeleiden worden vaker door e-commerce verleid. De populairste sector is kledij en schoenen, terwijl voeding en digitale muziek de trouwste online klanten hebben. De helft van de online kopers verkiest Belgische websites. Eén op vier vinden buitenlandse websites minder betrouwbaar. Gemiddeld spenderen de online klanten 1.560 euro per jaar. Die aankopen zorgen volgens Comeos niet voor 'kannibalisme' omdat de helft nieuwe aankopen zijn, die dus niet zouden gebeurd zijn in de klassieke winkels.

Zeven procent van de ondervraagden gaf aan dat voeding in 2010 tot de online aankopen behoorde. Voedingswaren staan daarmee op een tiende plaats in de populariteitspol na kledij (38%), overnachtingen (35%), evenementtickets (34%), enz. Voeding weet wel het trouwste publiek achter zich te scharen. Maar liefst 45 procent van de ondervraagden kocht meer dan vijf keer voedingswaren online. Voor bereide voeding is dat 26 procent, nog altijd meer dan de 20 procent ondervraagden die minstens zes keer kledij online kochten.

Mensen kopen online omwille van tijdsbesparing, permanente beschikbaarheid, lage prijzen, thuislevering en speciale kortingen. Wie zich niet aan e-commerce waagt, geeft als reden dat hij of zij een artikel eerst wil zien of uitproberen alvorens het te kopen. Eén op drie vreest voor een gebrekkige digitale beveiliging en acht procent wijt het aan een gebrek aan internetervaring. Van de e-consumenten is 82 procent tevreden over de website waar ze hun laatste aankoop deden. Boeken, voeding en Health&Beauty worden als de ‘beste’aankopen beschouwd.

Voor de handel is e-commerce een belangrijk nieuw verkoopskanaal. Vorig jaar steeg de omzet met 28 procent. In volume werd 26,5 procent meer verkocht. De efficiëntie is ook beter aangezien de omzet per werknemer 65 procent hoger ligt dan in de klassieke handel.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek