nieuws

"Wat bepaalt de keuze voor voedingsmiddel of -winkel?"

nieuws
Voor het negende opeenvolgende jaar heeft OIVO, het Onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties onderzocht hoe consumenten hun producten en winkels kiezen. Bij de keuze voor een voedingsmiddel is de prijs het belangrijkste criterium, vervolgens kiest de consument op basis van kwaliteit, versheid, smaak en samenstelling van het product.
15 oktober 2010  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:56
Lees meer over:

Voor het negende opeenvolgende jaar heeft OIVO, het Onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties onderzocht hoe consumenten hun producten en winkels kiezen. Bij de keuze voor een voedingsmiddel is de prijs het belangrijkste criterium, vervolgens kiest de consument op basis van kwaliteit, versheid, smaak en samenstelling van het product.

Onderzoekers van het OIVO hebben aan de hand van interviews bij 611 Belgen het consumentengedrag opgetekend en geïnterpreteerd als het gaat om het kiezen van voedingsmiddelen, non-foodproducten, voedingswinkels en non-foodwinkels.

Bij de aankoop van een voedingsmiddel wordt de prijs door 28 procent van de consumenten als belangrijkste keuzecriterium genoemd. Daarna volgen de kwaliteit (24%), de versheid (20%) en de smaak (7%). De samenstelling, de geur, het uitzicht, het respect voor milieu, voor eerlijke handel en voor dierenwelzijn, behoorlijke werkomstandigheden voor de producenten en de afwezigheid van additieven en het niet gebruiken van ggo’s worden als overige criteria genoemd door twee op de drie consumenten.

Maar in vergelijking met vorig jaar hechten consumenten er minder belang aan en grijpen ze meer terug naar de fundamentele aspecten (prijs, kwaliteit, versheid en smaak) van een voedingsmiddel. De studie toont ook aan dat consumenten in vergelijking met vorig jaar veel meer aandacht besteden aan productinformatie op het etiket.

Tussen 2002 en 2010 neemt OIVO veranderingen waar in de heersende keuzecriteria. Voedselveiligheid was in 2004 al eens het belangrijkste waarderingscriterium en komt sinds 2007 weer sterk opzetten. Volgens OIVO spelen de voedselcrisissen en het debat over de aanwezigheid van ggo’s in veevoeder daar een rol in. Respect voor het milieu verscheen in 2008 voor het eerst in de lijst van criteria en wordt nu als keuzebepalend criterium bevestigd.

Vier essentiële elementen spelen een rol bij de keuze van een voedingswinkel: de nabijheid van de winkel wordt genoemd door 39 procent van de respondenten. Zij opteren voor een verkooppunt dicht bij huis of in de buurt van hun werkplek. Hoe goedkoop een winkel is, wordt door 16 procent van de consumenten genoemd als bepalend voor hun keuze. Daarna komen de kwaliteit (12%) en de verscheidenheid van het aanbod (8%).

Tot 2004 was bet belangrijkste criterium voor de keuze van een winkel de prijzen die een winkel hanteert, sindsdien is dat de nabijheid van de winkel geworden. Minder dan vijf procent van de respondenten noemt spontaan het uitzicht van de producten in de winkel, de parking en de versheid van de producten in de winkel.

OIVO stelt ook vast dat de houding van het personeel (behulpzaamheid en bekwaamheid) een grote impact heeft op de winkelkeuze van de consument, terwijl de lange duur van de crisis hun interesse voor ethische producten heeft doen afnemen.

Meer info: Consumer Behavior Monitor

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek