VLAM op zoek naar ambassadeur voor witblauw rundvlees
Meer rundvlees van bij ons op de kaart krijgen in de horeca. Dat is het streefdoel van een nieuwe campagne die VLAM op gang getrokken heeft. Een kennismakingspakket, een wedstrijd en een rundvleesambassadeur moeten de restaurateurs overtuigen om meer rundvlees aan te bieden aan hun klanten.
VLAM voert de campagne aan de zijde van de Waalse promotiedienst Apaq-W. Aan Vlaamse zijde is het gezicht van de campagne topkok Peter Goossens. In een eerste fase is het de bedoeling om de horeca proefondervindelijk te laten kennismaken met rundvlees. Duizend restaurateurs zullen een rundvleespakket en kookboek met achtergrondinformatie en praktische tips toegestuurd krijgen.
In het tweede luik van de campagne kunnen restaurants een jaar gratis witblauw rundvlees winnen. In ruil moeten ze wel hun menukaart insturen en door een jury uitverkozen worden op basis van een aantal criteria zoals het aantal rundvleesrecepten, bakwijze, hygiëne en presentatie.
Tot slot gaan VLAM en Apaq-W ook op zoek naar een Vlaamse en Waalse ambassadeur van witblauw rundvlees. "Het moet gaan om restaurateurs die echte voorvechters zijn van witblauw rundvlees. De kandidaten moeten daarom duidelijk motiveren waarom ze deze vleessoort op hun menukaart plaatsen", zegt VLAM-woordvoerster Liliane Driesen. De ambassadeurs zullen in de lente van 2010 bekend zijn.
In ons land werden in 2007 een half miljoen volwassen runderen en 315.000 kalveren geslacht. De productiewaarde voor rundvlees bedraagt in Vlaanderen 576 miljoen euro. Na varkensvlees en zuivel is rundvlees het derde belangrijkste veeteeltproduct en het belandt op nummer vier op de ranglijst van alle land- en tuinbouwproducten. De doorsnee Vlaming koopt op jaarbasis 9,2 kilogram vers rund- en kalfsvlees, goed voor een besteding van 97,7 euro.