"Koeien met naam produceren meer melk"

Een Brits onderzoek bij 516 melkveehouders heeft uitgewezen dat de melkproductie significant hoger ligt op bedrijven waar elke koe met een eigen naam wordt aangesproken.
30 januari 2009  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:47

Een Brits onderzoek bij 516 melkveehouders heeft uitgewezen dat de melkproductie significant hoger ligt op bedrijven waar elke koe met een eigen naam wordt aangesproken. Op jaarbasis is er sprake van een meeropbrengst van 3,4 procent, zeggen Catherine Douglas en Peter Rowlinson van de universiteit van Newcastle. Ze publiceerden hun bevindingen in het wetenschappelijk tijdschrift Anthrozoos.

Niemand houdt ervan behandeld te worden als een anoniem kuddedier, en men zou kunnen vermoeden dat dit ook voor runderen geldt. "Net zoals mensen zich prettiger voelen wanneer ze persoonlijk aangesproken worden, voelen koeien zich ook gelukkiger en meer ontspannen wanneer ze een beetje extra individuele aandacht krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door hen aan te spreken met een naam of door een intensievere interactie te onderhouden met de dieren", aldus de onderzoekers.

Volgens hen bevestigt hun studie alleen maar wat veel veehouders reeds langer vermoedden. 46 procent van de melkveehouders die participeerden aan het onderzoek geven elke koe trouwens een naam. Twee derde van de deelnemende boeren kent elk dier dat deel uitmaakt van de veestapel. 48 procent gelooft dat een warme band met de dieren een rechtstreekse impact heeft op de melkproductie. Ongeveer tien procent van de veeboeren gelooft dat angst voor mensen uitmondt in een lagere opbrengst.

"Onze bevindingen tonen aan dat de Britse melkveehouders hun koeien beschouwen als intelligente wezens die in staat zijn om een brede waaier emoties tot expressie te brengen", zegt Catherine Douglas, die er ook op wijst dat een beetje meer individuele aandacht voor de koeien helemaal niets kost.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek