nieuws

Kijkboerderijen krijgen nieuw logo en website

nieuws
Plattelandsklassen vzw en Landelijke Gilden hebben donderdag een nieuw kwaliteitslabel en een nieuwe website voorgesteld voor hun netwerk ‘kijkboerderijen’. Daarmee willen ze het project extra in de kijker zetten, de kwaliteit van het aanbod bevestigen en de communicatie daaromtrent centraliseren.
10 maart 2011  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:58
Lees meer over:

Plattelandsklassen vzw en Landelijke Gilden hebben donderdag een nieuw kwaliteitslabel en een nieuwe website voorgesteld voor hun netwerk ‘kijkboerderijen’. Daarmee willen ze het project extra in de kijker zetten, de kwaliteit van het aanbod bevestigen en de communicatie daaromtrent centraliseren. Tijdens de voorstelling werden de kijkboerderijen bedankt voor hun inzet als ambassadeurs van de sector.

Het netwerk kijkboerderijen is een initiatief van Plattelandsklassen vzw en Landelijke Gilden. Het concept is ontstaan in de jaren ’90, als instrument ter bevordering van het imago van de Vlaamse land- en tuinbouw. Gaandeweg is het echter geëvolueerd richting kwaliteitsvolle en professionele landbouweducatie. Momenteel telt het een 70-tal actieve land- en tuinbouwbedrijven, verspreid over Vlaanderen. Hun taak bestaat erin groepen van kinderen, jongeren of volwassenen op het bedrijf te ontvangen en een gestructureerde, didactisch onderbouwde rondleiding te geven. Daarin staan beleving en ervaring van de boerenstiel centraal.

“Om aan de opdracht van professionele landbouweducatie te kunnen voldoen, hebben de kijkboerderijen structuur, samenwerking en kennis nodig. Omwille van de vele kritische vragen die de laatste jaren rijzen over land- en tuinbouw, moeten ze immers gewapend met voldoende informatie het debat met jongeren en volwassenen kunnen aangaan. Daarom oordeelden de kijkboerderijen, onder impuls van het Interreg IVa-project GROEI.kans!, dat de tijd rijp was om een nieuw kwaliteitslabel in het leven te roepen”, stelt Peter Broeckx, ondervoorzitter van Boerenbond.

Het nieuwe label en de website werden voorgesteld op ’t Stappeshof in Merchtem, waar kijk- en zorgboerin Riet De Schrijver al enkele jaren mensen ontvangt en rondleidt. Het nieuwe label is verbonden aan een aantal kwaliteitseisen, waarin educatie en economische verbreding sterker tot uiting komen. De bestaande kijkbedrijven werden opnieuw gescreend en nieuwe boerderijen werden aangesloten. Daarnaast werd ingezet op gemeenschappelijke communicatie, met onder meer een nieuw logo, herkenbare plakkaten en de lancering van de nieuwe website www.kijkboerderijen.be.

Dat de Vlaamse kijkboerderijen een belangrijke maatschappelijk rol vervullen, erkent ook Joris Relaes, kabinetschef van Vlaams minister voor Landbouw en Plattelandsbeleid Kris Peeters. “Vanuit de overheid zijn we sterk geïnteresseerd in landbouweducatie. Op die manier creëer je immers een maatschappelijk draagvlak voor het landbouw- en plattelandsbeleid, wat de implementatie van beleidsmaatregelen ten goede komt. Daarenboven is het belangrijk om het grote publiek te blijven informeren over de oorsprong van hun voedsel, zeker in deze tijden van kritische vragen over en onbegrip voor de sector.”

Volgens Relaes zijn landbouwers zelf de aangewezen personen om het grote publiek te woord te staan, aangezien zij de grootste geloofwaardigheid genieten. “De Vlaamse overheid wil dan ook alle landbouwers aanmoedigen om de deuren open te zetten en mensen te ontvangen. Daarom zullen we ook blijven investeren in landbouweducatie, zoals we dat in het verleden al hebben gedaan. Tussen 2000 en 2010 hebben we via het Vlaams Landbouwinvesteringsfonds (VLIF) zo’n 1,2 miljoen euro steun aan educatie-initiatieven uitgekeerd, via het Plattelandsbeleid kwam daar tussen 2007 en 2010 nog eens 2,2 miljoen euro bij.”

Meer foto’s op het VILT-Facebookprofiel

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek