nieuws

Handelaar is tot twee jaar na levering aansprakelijk

nieuws
In 1999 werd een Europese richtlijn van kracht betreffende de garantie die handelaars aan de consument moeten bieden voor hun producten. De richtlijn wordt momenteel omgezet in Belgische wetgeving en bepaalt dat een verkoper tot twee jaar na de verkoop aansprakelijk is voor een bij de aflevering van zijn product bestaand gebrek. De nieuwe wetgeving zal ook gelden voor levensmiddelen, bloemen en planten.
9 april 2004  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:28
In 1999 werd een Europese richtlijn van kracht betreffende de garantie die handelaars aan de consument moeten bieden voor hun producten. De richtlijn wordt momenteel omgezet in Belgische wetgeving en bepaalt dat een verkoper tot twee jaar na de verkoop aansprakelijk is voor een bij de aflevering van zijn product bestaand gebrek. De nieuwe wetgeving zal ook gelden voor levensmiddelen, bloemen en planten.

Tenzij de consument kennis had van het gebrek of daarover niet onwetend kon zijn, stelt de nieuwe wetgeving de verkoper aansprakelijk voor productgebreken bij de aflevering van het goed. Indien een consument wijst op een eventueel gebrek aan het product binnen de zes maanden na de aankoop, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek reeds bestond op het moment van aankoop.

De wetgeving heeft dus ook betrekking op producten met een beperkte houdbaarheid zoals levensmiddelen, bloemen en planten. Zij het dat de omkering van de bewijslast ten nadele van de verkoper niet geldt voor verkopers van bloemen en planten. Dat heeft eurocommissaris Byrne geantwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams europarlementslid Marianne Thyssen (CD&V).

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek